The restoration of the Church of Montesión in Seville (2002-2008)

Keywords: restoration, church, Montesión, Seville, Hernán Ruiz II, Archive of Notarial Protocols

Abstract

This research studies the restoration carried out on the church of the former Dominican convent of Montesión in Seville between 2002 and 2008, under the direction of the architects Rafael Manzano Martos and Pedro Barrero Ortega. The church, whose authorship can be attributed to Hernán Ruiz II, the Cordovan architect who crowned the Giralda, was confiscated in 1835 and is currently owned by the Illustrious College of Notaries of Andalusia. The main objective of the article is to analyse the scope of the interventions, illustrating the study with photographs and graphic documents prepared for this publication, in order to make them known. These interventions promoted the conservation of the church and other movable assets, as well as the conservation of the Archive of Notarial Protocols, one of the most important documentary treasures for the knowledge of the history of the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Barrero Ortega, Universidad de Sevilla

Pedro Barrero Ortega es Doctor Arquitecto y Profesor Asociado de la Universidad de Sevilla. Pertenece al grupo de investigación “HUM976. Expregráfica. Lugar, Arquitectura y Dibujo”. Su extensa actividad profesional se ha desarrollado durante décadas, junto a Rafael Manzano Martos, en variadas intervenciones en patrimonio arquitectónico. Es autor de diversos artículos en dicho ámbito desde el punto de vista de la expresión gráfica arquitectónica.

References

AGUILAR GARCÍA, M. (1995). El colegio notarial de Sevilla: una casa al servicio de la corporación. Ilustre Colegio Notarial de Sevilla. Sevilla.

COLLANTES DE TERÁN DELORME, F.; GÓMEZ ESTERN, L. (1999). Arquitectura Civil Sevillana. Área de Cultura. Excmo. Ayuntamiento de Sevilla. Editorial Castillejo. Tercera edición. Sevilla.

DE LA BANDA Y VARGAS, A. (1974). El arquitecto andaluz Hernán Ruiz II. Diputación Provincial. Sevilla.

FERNÁNDEZ ROJAS, M. (2008). Patrimonio Artístico de los conventos masculinos desamortizados en Sevilla durante el s. XIX. Diputación de Sevilla, 226-227.

GASTALVER GIMENO, J. (1936). El Archivo de Protocolos de Sevilla [Discurso leído ante la Academia Sevillana de Buenas Letras en su recepción pública el día 26 de enero de 1936]. Boletín de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras. Sevilla.

GESTOSO Y PÉREZ, J. (1897). Sevilla Monumental y Artística. Ayuntamiento de Sevilla. Sevilla, 64-66.

GONZÁLEZ DE LEÓN, F. (1844). Noticia artística, histórica y curiosa de todos los edificios públicos, sagrados y profanos, de ésta muy noble, muy leal, muy heroica e invicta ciudad de Sevilla, y de muchas casas particulares con todo lo que le sirve de adorno artístico, antigüedades, inscripciones y curiosidades que contienen. Sevilla, Vol. I.

MANZANO MARTOS, R. (1998). Proyecto Básico y de Ejecución de Restauración de la Iglesia del Exconvento Dominico de Montesión y Sistematización del Archivo de Protocolos Notariales de Sevilla (1ª Fase). Sevilla.

MANZANO PÉREZ DE GUZMÁN, J.; BARRERO ORTEGA, P. (2012). “La Iglesia del Convento Dominico de Montesión en Sevilla. Una posible atribución a Hernán Ruiz II a partir de recientes levantamientos”. Revista EGA. 19: 78-89. https://doi.org/10.4995/ega.2012.1360

RODRÍGUEZ BARBERÁN, J. (2007). Richard Ford y Sevilla (1830-1833) Una Antología. Clásicos sevillanos. Sevilla, 104.

Published
2022-02-02
How to Cite
Barrero Ortega, P. (2022). The restoration of the Church of Montesión in Seville (2002-2008). Ge-Conservacion, 21(1), 44-54. https://doi.org/10.37558/gec.v21i1.1010