The study of the significance and anthropic risk indicators for the preservation of collections of tragic memory in a temporary exhibition

Keywords: coleções de memória trágica, risco antrópico, exposição temporária, sustentabilidade, Museu Estatal de Auschwitz-Birkenau

Abstract

As coleções provenientes acontecimentos históricos num contexto bélico, como os campos de concentração nazistas da Segunda Guerra Mundial, têm um valor cultural e social relevante como testemunho material dos factos. Alcançar um equilíbrio igual entre sua acessibilidade social e sua conservação é o principal desafio enfrentado por museus memoriais como o Museu Estatal de Auschwitz-Birkenau, ao qual se somam todos os riscos que uma transferência para uma exposição temporária implica, especialmente aqueles riscos de origem antrópica, seja fortuitos ou intencionais. A análise crítica destes indicadores irá ajudar-nos a reconhecer as possíveis emergências e consequentes danos nas coleções de memória em trânsito e a abordar a sua conservação na perspetiva da sustentabilidade.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Galán-Pérez, Gestora de Colecciones, Musealia

Ana Galán-Pérez, es Gestora de Colecciones en la Empresa Musealia y Profesora asociada de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Dep. de Pintura y Conservación-Restauración.
Doctora en Bellas Artes por la Universidad de Sevilla (2011), titulada en Conservación-Restauración de Bienes Culturales por la Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (2002) y Licenciada en Historia del Arte por la Universidad de Zaragoza (1998). Desarrolla su actividad profesional en el ámbito privado en la gestión de colecciones y conservación preventiva. Investigadora postdoctoral integrada en CITAR, Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes de Universidad Católica de Porto. ORCID: 0000-0002-4583-3108

Eduarda Vieira, Escola das Artes de la Universidad Católica portuguesa

Eduarda Vieira es Doctora en Conservación y Restauración de Patrimonio Histórico y Artístico por la Universidad Politécnica de Valencia, y Máster en Conservación Arquitectónica por la Universidad de Évora. Actualmente es Profesora adjunta en la Escola das Artes de la Universidad Católica portuguesa (Conservación de Materiales Inorgánicos), donde coordina el programa de Doctorado en Conservación y Restauración de Patrimonio Cultural. Es Directora del Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes (CITAR) y editora de la revista Studies in Conservation and Restoration -ECR-Estudos de Conservação e Restauro. También es miembro de ICOMOS e ICOM, e investigadora de numerosos proyectos relacionados con Conservación preventiva y Green Conservation, además de supervisora de numerosas tesis Doctorales y de Master. ORCID: 0000-0002-0620-080X

References

ABSM, AUSCHWIZT-BIRKENAU STATE MUSEUM Website. “Master Plan for Preservation. Preservation Area”. http://auschwitz.org/en/museum/preservation/master-plan-for-preservation [consulta: 10/11/2020].

ABSM, AUSCHWIZT-BIRKENAU STATE MUSEUM Website. “Projects”

http://auschwitz.org/en/museum/preservation/projects [consulta: 10/11/2020].

ARRIETA URIZBEREA, I. (ed.) (2016). Lugares de memoria traumática. Representaciones museográficas de conflictos políticos y armados. Bilbao: Universidad del País Vasco.

BARTYZEL, B. (2021). “Auschwitz: Significado y simbología”, en Mes del Holocausto, Centro Sefarad-Israel Canal de YouTube https://www.youtube.com/watch?v=NXI6OzriPTM&feature=emb_logo [Consulta: 30/01/2021]

BIEDERMANN, A., FERREIRO, L. y GALÁN-PÉREZ, A. (2018). “Auschwitz –una exposición itinerante– diseño, gestión de colecciones y de información”. En ReVisiones sobre Arte, patrimonio y tecnología en la era digital. Foradada Baldellou, Irala-Hortal (eds.). Zaragoza: Gobierno de Aragón.

BLAKEMORE, E. (2017). “Stolen ‘Arbeit Macht Frei’ Gate Returns to Dachau. The identity of the thieves remains a mystery”, en SMITHSONIAN Magazine. https://www.smithsonianmag.com/smart-news/stolen-arbeit-macht-frei-gate-returns-dachau-180962252/ [consulta: 2/01/2021]

BORNAMM, M. (2018). “In direct contact. material testimonies from the Auschwitz Concentration Camp. The conservators perspective”, Memory of the Holocaust, MOCAK Forum Special Edition 1/2018: 38-43.

CARRIÓN GÚTIEZ, A. (coord.) (2015). Plan Nacional de Emergencias y Gestión de Riesgos en Patrimonio Cultural. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

CULUBRET WORMS, B., HERNÁNDEZ AZCUTIA, M., HIDALGO CÁMARA, E., MARTÍNEZ DE MARAÑÓN YANGUAS, M. y RALLO GRUSS, C. (2008). Guía para un Plan de protección de colecciones ante emergencias. Madrid: Ministerio de Cultura.

CYWINSKI, P. (2015). Epitaph. Oswiecim (Polonia): Auschwitz-Birkenau State Museum.

DURÁN ROMERO, D. (2019). “Evaluación de Bienes culturales”, en Seminario Significancia. Ministerio de Cultura y Deporte, Instituto de Patrimonio Cultural de España. https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=M3aflH_3Dpw&feature=emb_logo [Consulta: 05/11/2019]

EYEWITNESS NEWS (2021). “Confederate flag found tied to door of Museum of Jewish Heritage”. https://abc7ny.com/museum-of-jewish-heritage-confederate-flag-anti-semitism-semitic/9472755/ [Consulta: 30/01/2021]

FERNÁNDEZ, C., ARECHAVALA, F., MUÑOZ-CAMPOS, P., TAPOL, B. D. y DE SORIA, F. D. (2008). Conservación preventiva y procedimientos en exposiciones temporales. Madrid: Grupo Español de IIC y Fundación Duques de Soria.

GALÁN-PÉREZ, A., BIEDERMANN, A., FERREIRO, L., et. al. (2020) “Preventive conservation and sustainability of heritage collections in transit”, Estudos de Conservação e Restauro, 11: 31-51. https://doi.org/10.34632/ecr.2020.9586.

GALÁN-PÉREZ, A., (2020). “Significancia del património trágico. Hacia nuevos paradigmas de conservación preventiva”, UNICUM, 19: 59-70.

GALÁN-PÉREZ, A. y VIEIRA, E. (2020). “Museos memoriales, museos diferentes: buscando claves para su conservación”, Diferents. Revista de museus, 5: 36-55. https://doi.org/10.6035/Diferents.2020.5.3.

HEKMAN, W. (ed.) (2010). Handbook on Emergency procedures. Amsterdam: ICOM, International Committee for Museum Security.

HERRÁEZ, J. A., DURÁN, D. y PASTOR, M. J. (coord) (2019). Guía para la Elaboración e Implantación de Planes de Conservación Preventiva. Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte.

ICCROM (2001). “The causes of deterioration of cultural heritage. Graphic. Gaël de Guichen”, en Preventive conservation. https://www.iccrom.org/section/preventive-conservation [consulta: 2/01/2021].

JASTRZĘBIOWSKI, A. (2018). “Conservation treatment of metal artefacts from the collections of the Auschwitz-Birkenau State Museum in Oświęcim”. En Conservator’s Conference: Renovated, rebuilt, saved - how they survived WWII. Conservation, preservation and prevention of items from the years 1939-1945. WARSAW RAISING MUSEUM, 12-13 APRIL 2018 WARSAW, 42-43.

KLINGER, J.E. (2018). “Criteria for the Conservation of Holocaust Materials” En Conservator’s Conference: Renovated, rebuilt, saved - how they survived WWII. Conservation, preservation and prevention of items from the years 1939-1945. Warsaw (Polonia): Warsaw Raising Museum, 12-13.

LEEUW, R. (ed.) (2005). “Immunity from seizure”. En Lending to Europe Recommendations on collection mobility for European museums. European Commission Group of Experts, Council Resolution 13839/04. https://www.muziejai.lt/ImagesNew/LENDINGTOEUROPE_PDF_051105.pdf [consulta: 2/01/2021].

MACEIRA OCHOA, L. (2012). Museo, memoria y derechos humanos: itinerarios para su visita. Bilbao: Deusto Publicaciones. Cuaderno Deusto de Derechos Humanos Nº 68.

MATASSA, F. (2014). “Applying for Immunity from Seizure for International Loans In”. En ICOM UK Resources website. https://uk.icom.museum/resources/guidance-articles/applying-for-immunity-from-seizure-for-international-loans-in/ [consulta: 2/01/2021]

MICHALSKI, S. & PEDERSOLI, J. L. (2016). The ABC Method: a risk management approach to the preservation of cultural heritage. Ottawa: Canadian Conservation Institute - ICCROM.

MICHALSKI, S., PEDERSOLI, J. L. & ANTOMARCHI, C. (2016). A guide to Risk Management of cultural Heritage. Risk Management. Ottawa: Canadian Conservation Institute – ICCROM.

MAXWELL, I., MILOS, D., VINTZILEOU, E., BONAZZA, A. & HANUS, C. (2018). Safeguarding cultural heritage from natural and man-made disasters. A comparative analysis of risk management in the EU. Brussels: European Commission. https://doi.org/0.2766/224310

McGHIE, H. A. (2020). Museums and Disaster Risk Reduction: building resilience in museums, society and nature. Curating Tomorrow, UK. https://www.hands-on-international.net/wp-content/uploads/museums-and-disaster-risk-reduction-2020.pdf [consulta: 15/01/2021].

MUSEO CENTRO DE ARTE REINA SOFÍA, MNCARS (2020). “Ceija Stojka. Esto ha pasado”. Exposición temporal, 22 noviembre, 2019 - 1 junio, 2020. https://www.museoreinasofia.es/exposiciones/ceija-stojka [consulta: 15/01/2021].

OGRODZKI, P. (ed) (2020). “Museums Are Always in Danger. Theft at the Auschwitz-Birkenau Museum”. En Safe Museums, Safe Collections, Ogrodzki, P. (ed). Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 179-182.

ORTIZ GARCÍA, C. y SÁNCHEZ CARRETERO, C. (2008). “Archivos etnográficos, memoria y nuevos patrimonios: el caso del archivo del duelo”. En Patrimonios culturales: Educación e interpretación. Cruzando límites y produciendo alternativas, Pereiro, X., Prado, S. y Takenaka, H. (coords). Donostia: Ankulegi, 155-170.

OUTLIVE THEM NYC (2021). C/w antisemitism. Local Nazi Jovi Val bragged on Telegram about sieg heiling outside the Museum of Jewish Heritage last week, the very same night a confederate flag was tied to its front door. He’s seen here holding a fascist ‘American Falangist Party’ flag with 2 other people. @outlivethemnyc https://twitter.com/outlivethemnyc/status/1349421384913575936 [consulta: 30/01/2021]

PETERSON, S., HAGEDORN-SAUPE, M., TEIJAMARI, A. & WEIJ, A. (eds.) (2010). Encouraging collections mobility. A way forward for Museums in Europe. Helsinki: Finnish National Gallery.

REED, C. (2018). Reviewing significance 3.0, a framework for assessing museum collections’ significance, management and use. https://collectionstrust.org.uk/resource/reviewing-significance-3-0/ [consulta: 30/01/2021]

RUSSEL, R. & WINKWORTH, K. (2009). Significance 2.0, A guide to assessing the significance of collections, Collections Council of Australia. https://www.arts.gov.au/sites/default/files/significance-2.0.pdf?acsf_files_redirect [consulta: 15/01/2021]

RYMASZEWSKI, B. (2004). “The limits of intervention in museum and conservation practice at the Auschwitz Memorial and Museum”. En Preserving for the future. Material from an International Preservation Conference, June 23-25, 2003, Oswiecim (Polonia): Auschwitz-Birkenau State Museum, 24-34.

SAWICKI, P., BARTYZEL, B., JASTREBIOWSKA, N., OBOZA-ZIARKO, K. & PINDERSKA-LECH, J. (eds.) (2015). To Preserve Authenticity. Nine tasks for the years 2012-2015. Oswiecim (Polonia): Auschwitz-Birkenau State Museum.

STRZELCZYK, A. (2004). “Using modern preservation workshops to protect the collections of the Auschwitz-Birkenau State Museum”. En Preserving for the future. Material from an International Preservation Conference, June 23-25, 2003. Oswiecim (Polonia): Auschwitz-Birkenau State Museum, 35-37.

THE GUARDIAN (2009). Poland declares state of emergency after ‘Arbeit Macht Frei’ stolen from Auschwitz. https://www.theguardian.com/world/2009/dec/18/auschwitz-arbeit-macht-frei-sign [consulta: 2/01/2021]

TREMAIN, D. (2009). Robos y vandalismo. Canadian Conservation Institute - ICCROM. https://www.cncr.gob.cl/611/articles-56474_recurso_2.pdf [consulta: 2/01/2021]

VAN BALEN, K. (2008). “The Nara Grid: An Evaluation Scheme Based on the Nara Document on Authenticity”, APT bulletin, 49(2): 39-45.

WOUDENBERG, N. (2010). “Immunity from seizure: a legal exploration”. En Encouraging Collections Mobility. A Way Forward for Museums in Europe, Peterson, S., Hagedorn-Saupe, M., Teijamari, A. & Weij, A. (eds.). Helsinki: Finnish National Gallery, 184-196.

Published
2021-06-16
How to Cite
Galán-Pérez, A., & Vieira, E. (2021). The study of the significance and anthropic risk indicators for the preservation of collections of tragic memory in a temporary exhibition. Ge-Conservacion, 19(1), 329-338. https://doi.org/10.37558/gec.v19i1.1012