Visible storage in Spain: Analysis of typologies
Abstract
This research is part of the author’s Final Degree Project, which has analyzed the typologies of visible storage in Spain. An extensive bibliographic review has has made it possible to obtain a list of museums that have visible storage to which a survey has been carried out: 21 state institutions have participated in the study. Next, the museums have been classified according to the characteristics of their storehouses: completely or partially visible. In turn, two subcategories have been created: those that allow access to all audiences or professionals/students. Finally, the data have been treated quantitatively and it has been possible to ratify that both the institutions and the public have an interest in visible storage, but that the projects present difficulties to be carried out and certain disadvantages that stay unresolved.
Downloads
References
ALQUÉZAR, E.M. (2009). “El Centro de Colecciones de los Museos Estatales. Un proyecto compartido para la conservación y puesta en valor del patrimonio”, Revista de la Subdirección General de Museos Estatales, 5-6: 232-243. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:e11327c7-fb4e-48cb-9682-17d2d6a66608/alquezar.pdf. [consulta 10/4/2022].
AMES, M.M. (2015). “De-schooling the Museum: a Proposal to Increase Public Access to Museums and Their Resources”, Museum International, 66: 98-106. https://doi.org/10.1111/muse.12062. [consulta 10/4/2022].
ARAGÓN, P. (2021, 18 julio). “El Museo Arqueológico de Murcia: de la magia de la Cultura del Argar a los secretos de su almacén visitable” en murciaplaza. https://murciaplaza.com/el-Museo-Arqueologico-de-la-Cultura-del-Argar-a-los-secretos-de-su-almacen-visitable. [consulta 10/4/2022].
BARRIO, M. Y BERASAIN, I. (2009). “Gordailu, Centro de Patrimonio Cultural Mueble de Gipuzkoa. Estudios previos”, Ge-conservación, 0: 99-116. https://doi.org/10.37558/gec.v0i0.65.
BARRIO, M.; BERASAIN, I. (2018). “Los depósitos de colecciones: Una opción de conservación preventiva”. En VI Congreso GEIIC. ¿Y después? Control y mantenimiento del Patrimonio Cultural, una opción sostenible, Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava, 226-235. http://www.congreso2018.ge-iic.com/es/programa-preliminar/actas/. [consulta 10/4/2022].
BRUSIUS, M. Y SINGH, K. (2018). Museum storage and meaning. Tales from crypt. Londres: Routledge.
CAGEAO, V.M., DOMENECH, I. Y PADILLA, B. (2015-2016). “El Museo de Málaga: un ejemplo de planificación museística”, museos.es, 11-12: 229-249. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:6bbc66ed-8cea-478e-9859-1d639d1390e1/museo-malaga-01.pdf. [consulta 10/4/2022].
DE LA TORRE, I. (2020). “Centros y museos de arte contemporáneo ante un cambio de paradigma: el caso andaluz”, Quiroga, 17: 22-33. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i17.0002.
DEL BLANCO, J.R. (2014). “Los nuevos almacenes del Museo Arqueológico Nacional”, Boletín del Museo Arqueológico Nacional, 32: 281-294. http://www.man.es/man/en/dam/jcr:dcc2b245-357b-4210-9f6f-6e379e681a9f/man-bol-2014-32-rodrigo.pdf. [consulta 10/4/2022].
DIRECTORIO DE MUSEOS Y COLECCIONES DE ESPAÑA. “Búsqueda avanzada: Almacenes visitables”, en Directorio de Museos y Colecciones de España. http://directoriomuseos.mcu.es/dirmuseos/realizarBusquedaAvanzada.do. [consulta 10/4/2022].
GARSÁN, C. (2017). “Jaume Coll: “Tras la ampliación, toda la colección estará expuesta al público de forma masiva””, en culturplaza. https://valenciaplaza.com/jaume-coll-tras-la-ampliacion-toda-la-coleccion-estara-expuesta-al-publico-de-forma-masiva. [consulta 10/4/2022].
GIMILIO, D. (2003). “Una nueva trayectoria para el Museo de Bellas Artes de Valencia. Museo del Siglo XIX”, Museo, 8: 97-104. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2507538.pdf. [consulta 10/4/2022].
GÓMEZ, J. (2011). “Estrategias de museografía crítica para romper las barreras con el público”, Museo y Territorio, 4: 133-141. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/44752184/GomezMartinez2012EstrategiasMuseografiaCritica_Museoyterritorio04-14-with-cover-page-v2.pdf?Expires=1649584506&Signature=QchIz7kixs6Vls9i1qrNShdYbKTi3pZGMTyXQTKfw693xQ-xqFmL9J9hHZXni83DHu40TioO4tltVh42is53NcnyPlJHVygxuw-05jzGM1aj3bwMm9K-jXarRbGlFMAXIGorVXmFKm6eGnwnU~YolOXeTiEQwgi9dj3VfwaOdoYTibuR9BTaXnRyGvPK8Cv~L9Vqye1Yduz1aTdELeb1tCFvkCQe2Y-1ykVkwqmr2YGOz2gameWEe2bfB0sThPfFytCORvPfT~7l1tDhDjLvPlqfHioS5HKMurd2X3-wy0zbwrC4eCiO1SVdwGorNFOS7V3pqkwSVum72ueYS0svSg__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA. [consulta 10/4/2022].
LATORRE, M. (2009). “Nueva Sede del Museo del Ejército de Tierra. Los almacenes visitables”, Revista Ejercito, 819: 44-53. https://publicaciones.defensa.gob.es/media/downloadable/files/links/r/e/revista_ejercito_819_extra_2009.pdf. [consulta 10/4/2022].
MARINÉ, M. (2017). “El Museo de Ávila y su permanente realidad provisional”, Boletín del Museo Arqueológico Nacional, 35: 1003-1018. http://www.man.es/man/dam/jcr:7ce0bea8-8654-4044-b7dd-2fe532e23811/man-bol-2017-35-112.pdf. [consulta 10/4/2022].
MARTÍNEZ, R. (2021, 11 marzo). “Califales, taifas, decoradas con caligrafía #arabe o simples marcas que invocan a #Allah. Otras vidriadas y en verde manganeso”, en Twitter [@madridarabe]. https://twitter.com/madridarabe/status/1369935310646370305. [consulta 10/4/2022].
MORENTE, M. (2013). “La planificación estratégica en los museos actuales. El caso del Plan Museológico del Museo de Málaga”, Boletín de la Sociedad de Amigos de la Cultura de Vélez-Málaga, 12: 35-38. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4284343.pdf. [consulta 10/4/2022].
MUSEO ETNOGRÁFICO DE TALAVERA DE LA REINA. (2020, 7 octubre). “Prensa de la sombrerería de Cándido Martín. Entre toda la maquinaria original del taller, ésta era la encargada de dar la forma definitiva a los sombreros a través de la aplicación de vapor de agua”, en Twitter [@Muset_Talavera]. https://twitter.com/Muset_Talavera/status/1313750914772004864. [consulta 1/4/2022].
MUÑOZ-CAMPOS, P. (2012). “Espacios para el tratamiento y conservación de las colecciones”, Revista Digital del Comité Español de ICOM: Almacenes de Museos. Espacios internos. Propuestas para su organización, 3: 24-31. https://www.icom-ce.org/recursos/ICOM_CE_Digital/03/ICOMCEDigital03.pdf. [consulta 10/4/2022].
PRAT, R. (2008-2009). “Disseny Hub Barcelona: un projecte en construcció”, Museologies i Experiències, 5: 89-95. http://revista.museologia.cat/uploads/articulos/s158jy3qghc3r9hfhwrg9x690a.pdf. [consulta 10/4/2022].
SÁNCHEZ DE LOLLANO, J., GARCÍA, I., GARCÍA, S. Y SAN ANDRÉS, M. (2014). “Adecuación y revisión de la propuesta museológica del Museo Veterinario Complutense”. En Congreso Internacional “Museos Universitarios”. Tradición y Futuro, Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 163-168. https://eprints.ucm.es/id/eprint/42552/1/AdecuacRevisio%CC%81nMuseoVeterinario.pdf. [consulta 10/4/2022].
STUBBS-LEE, D.A. (2009). “A Conservator´s Investigation of Museums, Visible Storage, and the Interpretation of Conservation”, Collections: A Journal for Museum and Archives Profesionals, 5: 265-324. https://doi.org/10.1177/155019060900500402 JgBx3nwxUAGiFzcvWE873t9HquMMuesyAoYhq2nBoSHkWbJ. [consulta 10/4/2022].
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.