Yesos para Versalles, las decoraciones de Jean-Baptiste Plantar para las Galerías Históricas de Versalles (1833-1848)
Abstract
From 1833, Louis-Philippe transformed the former royal residence of Versailles into a new museum: the Historical Galleries. He gathered collections illustrating national history, from Middle Ages to his reign. To offer a proper setting, the architect Frederic Nepveu chose plaster as the main material of the decoration. And to do so, he hired the official sculptor of the time: Jean-Baptiste Plantar (1790-1879). As any sculptor, he used plaster as a sketch, but above all, he applied it largely in the mural decoration, even in key locations as the Great Battles Gallery and the 1830s Room. Plaster was also employed as a museographical tool to present collections, merged in an ensemble evoking their past eras. More than created an ornamental coherence in the galleries, Plantar’s works demonstrate the flourishing implementation of plaster in official architecture, and the means processed to show it.
Downloads
References
BARTHE, G. (2019). Le plâtre et la couleur: le plâtre peint, conference proceedings (March 23rd 2018, Charenton-le-Pont, Médiathèque de l’architecture et du patrimoine). Cormeilles-en-Parisis: Groupe de recherche sur le plâtre dans l’art, Musée du Plâtre.
BENOIT, S. (2013). “Associer le développement artistique et l’innovation et promouvoir les arts industriels : une orientation majeure de la société d’encouragement pour l’industrie nationale au XIXe siècle”, Art et Industrie, 39-50.
BIREAU, E. (2009). “Frederic Nepveu (1777-1862): personality of an architect in the shadow of the palace of Versailles”, Livraisons d’histoire de l’architecture, 18, 39-50. https://doi.org/10.4000/lha.221 [consulted 04/05/2023].
BLANC, F. (2017). “Le Musée spécial de l’École française, 1797-1815”, Revue du Château de Versailles, 24: 61-66.
BLONDEL, J. (1772). Cours d’architecture. Paris: Desaint, t. 5, 177.
BOFFRAND, G. (1745). Livre d’architecture contenant les principes généraux de cet art. Paris: Cavelier, 55.
CARMINATI, P. (2018). “Du colportage au musée du Louvre. Les mouleurs italiens en France au tournant du XIXe siècle”, Diasporas, 32: 113-124. http://journals.openedition.org/diasporas/2407 [consulted 04/05/2023].
CHAVE, I.; Landgraf, E (2016). “La transformation du château de Versailles par Louis-Philippe (1833-1847) en coulisses : les rapports des visites royales de l’architecte Frédéric Nepveu”, Livraisons d’histoire de l’architecture, 32: 127-145.
COCHET, J. (1846). Les églises de l’arrondissement de Dieppe. Dieppe : Lefebvre, t.1, 169.
COTTAIS, A. (2010). “The Salles d’Afrique: construction and decoration under the July Monarchy (1830-1848)”, Bulletin du Centre de recherche du château de Versailles. https://journals.openedition.org/crcv/10498 [consulted 04/05/2023].
D’AVILER, A. (1691). Cours d’architecture. Paris: Langlois, 1691, t.1, 339.
DELAPLANCHE, J.; SARRAZIN, B.; WANSART, N. (2019). “L’antichambre du Roi dite le Grand Couvert: le cycle des peintures de Joseph Parrocel”, Versalia, 22, 87-102.
DERROT, S. (2014). Michel Liénard (1810-1870): luxuriance et modestie de l’ornement au XIXe siècle. PHD thesis. Paris : École des Chartes.
FERROUSSAT DE CASTELBON (1776). Réflexions sur la mauvaise qualité du plâtre et sur sa cause, et moyens pour parvenir à une meilleure fabrication. Paris : Lottin.
FRANCONIE, F (2021). Le lys et la cocarde. Paris: Presses universitaires française, 238.
GAEHTGENS, T. (1984). Versailles : de la résidence royale au musée historique : la galerie des batailles dans le musée historique de Louis-Philippe. Paris: Michel.
GAIN, J. (2018). Les anciennes collections d’Alexandre Lenoir dans les Galeries historiques de Versailles (1830-1848). PHD thesis. Paris: École Pratique des Hautes Études and École du Louvre.
GAIN, J. (2023). The fabric of the ornemamental eclectisme during the 19th century, the oeuvre of Jean-Baptiste Plantar (1790-1879). PHD thesis. Paris: École Pratique des Hautes Études and École du Louvre.
GOURLIER, C. (1855). “Matériaux de construction et de décoration”, Travaux de la commission française de l’industrie des nations. Paris : Imprimerie impériale, 53.
GUINI-SKLIAR, A. (2009). “Aspects esthétiques de la pierre à bâtir dans l’architecture parisienne à l’époque moderne”, Actes des congrès nationaux des sociétés historiques et scientifiques, 131-3, 40-49.
INIZAN, C. (2017). Plâtre - sols et couvrements intérieurs du XIIIe au XIXe siècle. Paris: Éditions du Patrimoine, 33, 76.
KAPLAN, S. (2001). La fin des corporations. Paris: Fayard.
LACAILLE, F. (2015). “Les salles des Amiraux, des Connétables, des Maréchaux et des Guerriers célèbres des Galeries historiques de Versailles, 1833-1848 ”, Versalia, 28, 129-146.
LAFARGE, I. and LE DANTEC, T. (2017). “L’usage du plâtre dans le château de Marly, de la construction au décor”, Bulletin du Centre de recherche du château de Versailles, 12. http://journals.openedition.org/crcv/14107 [consulted 04/05/2023].
LENIAUD, J. (2021). “National History, Universal History: The Monumental Iconography of the July Monarchy”, Bulletin du Centre de recherche du château de Versailles. https://doi.org/10.4000/crcv.21379 [consulted 04/05/2023].
MARIDET, J. (2020). “Praying and Recumbent Figures in Versailles: Plaster Casts in Louis-Philippe’s Galeries Historiques”, Bulletin du Centre de recherche du château de Versailles, https://doi.org/10.4000/crcv.18127 [consulted 04/05/2023].
NEGRE, V. (2006). L’ornement en série: architecture, terre cuite et carton-pierre. Liègre: Madraga,104, 124.
NORMAND, C. (1826). Le Guide de l’ornemaniste ou de l’ornement pour la décoration des bâtiments. Paris, l’Auteur, 6.
PUISAIS, F. (1994). “Les décors en plâtre d’un hôtel parisien de la fin du XVIIIe siècle”, Matériaux et techniques, 92 (8-9), 45-49.
QUATREMERE DE QUINCY, A (1832). Dictionnaire historique d’architecture, Paris, Le Clere, t.2, 262.
RIONNET, F. (1996). L’atelier de moulage du musée du Louvre. Paris: Réunion des musées nationaux, 42.
SERVAJEAN (1837). Nouveau manuel du plâtrier plafonneur-fumiste, ou l’Art d’employer le plâtre. Romorantin, Servajean, 284-285.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.