The Collection of the Museo Nacional de Reproducciones Artísticas, now in the Museo Nacional de Escultura 1877–2021
Abstract
This article provides an overview of the Museo Nacional de Reproducciones Artísticas (Spain) within a brief history of art replicas. After a brief mention of its historical and plastic foundations, centered on the ideas and artistic forms of Antiquity and its resurgence throughout the Modern Age, an account is given of its emergence throughout the 19th century. It was then when the Museo Nacional de Reproducciones Artísticas, whose trajectory is the central theme of this work, was created. After an initial boom from its foundation until the first decades of the 20th century, its long decline was followed by an equally long occultation, but it is currently re-emerging as part of the collection of the Museo Nacional de Escultura.
Downloads
References
AFONSO, A. (2018). “Reproduzir para ensinar. Uma abordagem introdutória à coleção de galvanoplastias do Museu Nacional de Arte Antiga”. In Dinâmicas do Património Artístico. Circulação, Transformações e Diálogos, Moura Soares, C. and Mariz, V. (coords. cientfs.). Lisboa: Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 197-206.
ANDERSON, J. (2015). “Reception of Ancient Art: the Cast Collections of the University of Tartu Art Museum in the Historical, Ideological and Academic Context of Europe (1803–1918)”, Dissertationes Studiorum Graecorum et Latinorum Universitatis Tartuensis, 7. Tartu: University of Tartu.
ALMAGRO, M.ª J. (1989). “El Museo Nacional de Reproducciones Artísticas. Necesidad de su reorganización. Objetivos y finalidad”, Boletín de la Asociación Nacional de Archiveros, Bibliotecarios y Arqueólogos, XXXIX (2): 297-321.
ALMAGRO, M.ª J. (1998). Museo Nacional de Reproducciones Artísticas. Catálogo del arte medieval cristiano. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.
BOLAÑOS, M. (2013). “Una copia de una copia de una copia... Los ‘Antiguos’ en la Casa del Sol”. In Copia e invención. Modelos réplicas, series y citas en la escultura europea, Valladolid: Museo Nacional de Escultura: 13-29.
CAMPANO, A. (2019). “Del Museo Nacional de Reproducciones Artísticas a la sección de reproducciones del Museo Nacional de Escultura: trayectoria de una idea y de una colección”. In Patrimonio arqueológico español en Roma: “Le mostre internazionali di archeologia” de 1911 y 1937 como instrumentos de memoria histórica, Tortosa, T. (ed.): Mérida: L’Erma di Brestchneider, 479-504.
“Catálogo” (2013). In Casa del Sol. Museo Nacional de Escultura, Bolaños, M. (dir.). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 60-134.
FERNÁNDEZ POLANCO, A. (1989) “Fin de siglo: Simbolismo y Art Nouveau”. In Historia del Arte (42), Portela Sandoval, F. J. and Bozal, V. (coords.). Historia 16.
FERNÁNDEZ-SABUGO, M. (2013) “Entre dioses y héroes. Museo Nacional de Reproducciones Artísticas: historia de un éxodo”. In Casa del Sol. Museo Nacional de Escultura, Bolaños, M. (dir.) Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 29-48.
GRAMACCINI, N. (2000). “Antiquité, Moyen Age et Renaissance”. In D’après l’antique, Cuzin, P., Gaborit, J. R. and A. Pasquier. (dirs. scients.). Paris: Reunion des Musées Nationaux, 30-44.
HASKELL, F., PENNY, N. (1990). El gusto y el arte de la Antigüedad. El atractivo de la escultura clásica (1500-1900). Madrid: Alianza.
LUZÓN NOGUÉ, J. M. (2007). “’Las estatuas más celebradas de Roma’ vaciadas por Velázquez”. In Velázquez. Esculturas para el Alcázar, Luzón J. M., (dir.). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 201-224.
MARTINEZ J.-L. (2000). « Les moulages en plâtre d’après l’antique du musée du Louvre: un utopie du XIXe siécle ». In D’après l’antique, Cuzin, P., Gaborit, J. R. and Pasquier. A. (dirs. scients.). Paris. Reunion des Musées Nationaux, 78-82.
MUÑOZ GONZALEZ. I. A. (2016). Arqueología y política en España en la segunda mitad del siglo XIX: Juan Facundo Riaño y Montero. [Doctoral thesis, Universidad Autónoma de Madrid]. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/675638/munoz_gonzalez_ignacioaitor.pdf?sequence=3 [consulted on 2/5/2023]
NEGRETE PLANO, A. (2014). “Vincenzo Barsotti, formador del cavaliere Mengs. La ascensión social de un figurinaio en la Roma del siglo XVIII”. Goya. Revista de arte, 349: 308-322.
OSTERHAMMEL, J. (2015). La transformación del mundo. Una historia global del siglo XIX. Barcelona: Crítica.
RIAÑO, J. F. (1881) “Introducción”, Catálogo del Museo de Reproducciones Artísticas. Madrid: Imp. de Aribau y Cª.
RIAÑO, J.F. (1894). [Draft of a letter answering Mr. Jhiloni (?), 12/12/1984]. Archive of the National Museum of Sculpture, Sección Reproducciones, caja 043, camisa 01, expediente 1894, documento 3.
SWENSON, A. (2009) “Musées de moulages et politiques patrimoniales. Regards croisés sur la France, l’ Allemagne et l’ Angleterre au xixe siècle”. In Les musées de la nation. Créations, transpositions, renouveaux. Europe, XIXe-XXI siècles, Solène Rolland, A. and Murauskaya, H. (dirs.). L’Harmattan, 205-219.
WINKLER-HORACEK, L., NELE SCHRÖDER, N. (2021) “Image database of the Cast Collection of Ancient Sculpture in Berlin”. https://arachne.uni-koeln.de/drupal/?q=en/node/256. [consulted on 2/5/2023]
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.