The routes of Saturn. Notes on the trade of lead white in New Spain

Keywords: lead white, trade routes, artists’ materials, New Spain, documental sources, global art history, pigments circulation, lead white, trade routes, artists' materials, New Spain, documental sources, global art history, pigments circulations

Abstract

This text raises some notes to answer questions about the commercialization, production, uses and qualities of lead white in New Spain from the known documentation, with the purpose of investigating the economy around art in the geography of the Hispanic world. Textual sources in which New Spain painters such as Alonso de Herrera, Juan Correa, Antonio de Torres and Miguel Cabrera intervene, serve as triggers to raise the local production of the pigment, forms of commercialization, sales, prices and import circuits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Vite Hernández, Departamento de Historia del Arte de la Universidad Complutense de Madrid

Investigadora predoctoral en el Departamento de Historia del Arte de la Universidad Complutense de Madrid. Licenciatura en Historia (2016) y Maestría en Historia del Arte, en el campo de los Estudios de las Técnicas y Materiales en el Arte (2019) por la Universidad Nacional Autónoma de México. Desarrolla su tesis doctoral sobre pintura novohispana de finales del siglo XVII a principios del XVIII bajo la dirección de Rocío Bruquetas, Luisa Elena Alcalá y Benito Navarrete. Colaboradora del libro “Historias de Pincel. Pintura y retablos del siglo XVI en la Nueva España” (México: IIE/UNAM, 2020). Fue asistente de investigación en el Laboratorio de Diagnóstico de Obras de Arte IIE-UNAM de 2012 a 2017. Actualmente es contratada predoctoral FPI Ministerio, asociada al proyecto “La circulación de la imagen en la geografía artística del mundo hispánico en la Edad Moderna” CIRIMA. Asimismo, participa en el proyecto “Agentes: Procuradores Jesuitas y Canales Alternativos de Circulación Artística en el Mundo Hispano” Projesart, también financiado por el Gobierno de España.

References

ARROYO, E. y AMADOR, P. (2017). “Aproximación a los materiales y las técnicas del pintor Juan Correa”. En Juan Correa. Su vida y su obra, tomo I, Vargaslugo, E. (coord.). México: Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México, 205-239.

BRUQUETAS GALÁN, R. (2002). Técnicas y materiales de la pintura española en los Siglos de Oro. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

BRUQUETAS GALÁN, R., et al. (2011). “Materials and techniques in viceregal paintings and sculpture in Lima 16th and 17th centuries”. En ICOM CC Lisbon 2011 Preprints 16th Triennal Conference. Lisboa: ICOM CC, 1-8.

BRUQUETAS, R. y KROUSTALIS, S. (2012). “Judging art: lawsuits involving the painter and sculptor Alonso de Berruguete as sources for art technology”. En The artist’s process: technology and interpretation. Proceedings of the fourth symposium of the Art Technological Source Research Working Group. Eyb-Green, S. et al. (eds.). Londres: Archetype Publications.

BRUQUETAS GALÁN, R. (2011). “Local and Imported Colors: The Spanish Maritime Trade and The Pigment Supply in New Spain”. En The Codice Fiorentino of Bernardino de Sahagún. Colors Between Two Worlds, Wolf, G.,Connors, J. (eds.). Florencia: Villa I Tatti The Harvard University Center for Italian Renaissance Studies/ Kunsthistorisches Institut in Florenz Max-Planck.Institut, 283-299.

CARRILLO Y GARIEL, A. (1946). Técnica de la pintura de Nueva España. México: Instituto de Investigaciones Estéticas- Universidad Nacional Autónoma de México.

DACOSTA KAUFFMANN, T., DOSSIN, C. Y JOYEAUX-PRUNEL, B. (Eds.) (2015). Circulations in the Global History of Art. Burlington: Ashgate.

DE LA SERNA NASSER, B. (2020). “La prohibición del comercio entre Nueva España y Perú de 1634: génesis de una real cédula a través de la coyuntura histórica de la monarquía hispánica”. Histórica, XLIV.1: 41-81. https://doi.org/10.18800/historica.202001.002

DE TERREROS Y PANDO, E. (1788). Diccionario castellano con las voces de ciencias y artes y sus correspondencias en las tres lenguas francesa, latina e italiana. Madrid: Imprenta de la viuda de Ibarra, hijos y compañía.

EASTAUGH, N., WALSH, V., CHAPLIN, T. y SIDALL, R. (2008). Pigment Compendium. A Dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments. Oxford: Butterworth-Heinemann.

HERNÁNDEZ, F. (1615). Cuatro libros de la naturaleza y virtudes de las plantas y animales que están recibidos en el uso de medicina en la Nueva España y el método y corrección y preparación que para administrarlas se requiere. Libro IV. México: Casa de la viuda de Diego López Dávalos.

KIRBY, J., NASH S., y CANNON J. (Eds.) (2010). Trade in Artists’ Materials: Markets and Commerce in Europe to 1700. Londres: Archetype Publications.

México, Archivo General de la Nación, Instituciones Coloniales, Indiferente Virreinal, Cajas 3000-3999, exp. 024 (Industria y Comercio caja 3019), s/f, 3f.

MORENO SILVA, D. (2016). Entre pinceles y tompiates. Los materiales del pintor novohispano a partir de un documento de 1715: estudio de caso. Tesis de licenciatura en Restauración de Bienes Muebles. ENCRyM- INAH.

PALOMINO DE CASTRO Y VELASCO, A. (1988). El Museo Pictórico y escala óptica. [1715-1724]. Tomo 2. Madrid: Aguilar.

RAE (1726). Diccionario de Autoridades. Disponible en: https://apps2.rae.es/DA.html [Consultado en noviembre de 2022].

RAMAZZINI, B. (2012). De morbis artificium diatriba. Madrid: Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo.(1700).

RAMÍREZ MONTES, M. (1988). “El testamento del pintor Antonio de Torres”. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 59: 265- 272.

RUIZ TORRES, M.R. (2000). La botica del Hospital Real de Naturales (siglo XVIII). Tesis de licenciatura en Historia. Facultad de Filosofía y Letras- Universidad Nacional Autónoma de México.

SÁNCHEZ, J. Ma. y QUIÑONES, Ma. D. (2009). “Materiales pictóricos enviados a América en el siglo XVI”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 95: 45- 67. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2009.95.2293

SIRACUSANO, G., y RODRÍGUEZ ROMERO, A. (Eds.) (2020). Materia Americana: El Cuerpo De Las Imágenes Hispanoamericanas. Buenos Aires: Sáenz Peña/ Universidad Nacional de Tres de Febrero.

TOVAR DE TERESA, G. (1995). Miguel Cabrera: pintor de cámara de la reina celestial. México: Grupo Financiero InverMéxico.

VAN GINHOVEN, S. (2017). Connecting Art Markets. Guilliam Forchondt’s Dealership in Antwerp (c. 1632-1678) and the Overseas Painting Trade. Leiden: Brill.

WEBSTER, S. V. (2016). “Materiales, modelos y mercado de la pintura en Quito, 1550-1650”, Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, 43: 37–64. https://doi.org/10.29078/rp.v0i43.591

Published
2024-11-04
How to Cite
Vite Hernández, E. (2024). The routes of Saturn. Notes on the trade of lead white in New Spain. Ge-Conservacion, 26(1), 118-126. https://doi.org/10.37558/gec.v26i1.1244