The Human action in the books of choir: creator and cultural destructor
Abstract
In the conservation of the bibliographic heritage, different external and internal degradation factors are involved. In this way, the choral books are mainly affected by the adverse environmental conditions, an-inadequate storage or the chemical interaction of the materials used in their manufacture. This study is focused on the analysis of another important cause of degradation that affects these books: the human action. By reflecting on the relationship of man with these large format books, not only with their history but also with their function, situation and causes of degradation, it has been possible to study how the man’s action has become a key factor in both the preservation and the disappearance of these voluminous musical books.
Downloads
References
BUENO, J. (2005). “La encuadernación de los libros de coro: las cubiertas de los cantorales de la Abadía del Sacromonte de Granada”, Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 53: 58-69.
BUENO, J.; VÁZQUEZ, E. (2012). “Los libros de coro y las principales causas extrínsecas de su deterioro”, Ge- conservación, 3: 69-88.
BUENO, J. (2012). Los libros de coro en pergamino e ilustrados de la Abadía del Sacro Monte de Granada: estudios y conservación. Granada: U. Granada.
CALVO, M. “Colágeno”, en Bioquímica de los alimentos. Milk Science, Universidad de Zaragoza. http://milksci.unizar.es/bioquimica/temas/proteins/colageno.html [Consulta: 8/11/2017].
CARREÑO, E. (2008). Marcas de propiedad en los libros novohispanos. México D.F.: Apoyo al Desarrollo de Archivos y Bibliotecas de México.
DE VICENTE, A. (2010). Los cargos musicales y las capillas de música en los monasterios de la orden de San Jerónimo (siglos XVI-XIX). Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, España.
GARCÍA, J.A. (2005). “Los libros corales de la Catedral de Cádiz” Historia, Instituciones, documentos, 32: 145-174.
GARCÍA, FR. S. (1998). Los miniados de Guadalupe. Catálogo y museo. Sevilla: Ediciones Guadalupe.
GOÑI, J. (1946). “La adopción de la liturgia tridentina y los libros de coro de la Diócesis de Pamplona”, Príncipe de Viana, 24: 565- 571.
JUNQUERA, P. (1965). “Los libros de coro de la Real Capilla” Reales Sitios, 6: 12-27.
MARCHENA, R. (1999). “Diego Dorta en la catedral de Córdoba”, Laboratorio de Arte, 12: 79-91.
MARCHENA, R. (1998). Las miniaturas de los libros de coro de la catedral de Sevilla: el siglo XVI. Sevilla: Secretariado de Publicaciones.
MARTÍN, A. (2004). Sillerías de coro de Sevilla. Análisis y evolución. Sevilla: Guadalquivir.
NÚÑEZ, E. (1995). “Fragmentos de antifonarios y cantorales litúrgicos del Archivo Municipal de Gijón. Actas del IX Congreso de la Asociación de Archiveros de la Iglesia de España”, Memoria Ecclesiae, segunda parte, 7: 493-497.
RABANAL, V. (1947). Los cantorales de El Escorial. El Escorial: Monasterio de El Escorial.
RUBIO, M (2000). “Cantorales gregorianos del Monasterio de los Jerónimos de Espeja (Soria)”. En XIV Centenario Diócesis de Osma: Premios de investigación. Soria: Diputación Provincial de Soria, 369-424.
SÁNCHEZ, A (1999). Políticas de conservación en bibliotecas. Madrid: Arco/libros.
SUÁREZ, A (2005). “El patrimonio bibliográfico comunitario de Santa María de la Vega (Salamanca) en 1577”, Estudios humanísticos, Filología, 27:209-232.
VÁZQUEZ, E; BUENO, J; MUÑOZ, A. (2012). “Memoria histórica o recuperación: ¿qué podemos hacer ante un libro consumido por el fuego?”. En Actas del 6º Congreso Internacional Virtual Turismo y Desarrollo, Málaga: Universidad de Málaga, 1-14.
VEGA, Mª. J. (2011). “Música inédita en la Abadía del Sacro Monte de Granada”. En Nuevas aportaciones al conocimiento y estudio del Sacro Monte, VEGA, M.J.; GARCÍA, M.L.; LÓPEZ, A. (coords.). Granada: Fundación Euroárabe, Cátedra Al-Babtain, 47-69.
VILLASEÑOR, F. (2009 a). “Los libros de coro del Real Monasterio de Santo Tomás de Ávila”, Reales sitios, 180: 4-27.
VILLASEÑOR, F. (2009 b). “Los iluminadores en Castilla durante el siglo XV: consideración socioeconómica y particularidades del oficio”, De arte, 8:27-46.
VILLASEÑOR, F. (2011). “Ensayando estorias grandes y letras cabdinales”, Goya, 334:74-87.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.