The state of Conservation of the painting of Adriano de Sousa Lopes
Abstract
This study aims to determine the causes of degradation associated with the paintings of Adriano de Sousa Lopes (1879-1944) during his apprenticeship at the Academies of Fine Arts in Lisbon and Paris in the early 20th century. The set of ten paintings chosen for analysis belongs to the painting collection of the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon (FBAUL).
For this purpose, a methodology was established for the analysis of the deterioration based on the results obtained through the identification of the materials and techniques, as well as in the survey of the state of conservation of the artworks.
Finally, it was possible to identify the deterioration agents responsible for the deterioration of the artworks, validating mechanical and physical damage. Such damage was proved to have been caused by uncontrolled environmental conditions, incorrect handling, bad storage and, finally, due to the techniques of the painter, as well as the choice of fragile materials.
Downloads
References
BAILÃO, A.; et al. (2016). “Estudo para a caracterização espacial e bidimensional das lacunas no processo de reintegração cromática da pintura A circuncisão do Menino Jesus”, Ge-Conservación, 10: 6-19.
BERGEAUD, C. ; ROCHE, A. ; HULOT, J. F. (1997). La degradation des peintures sur toile. Méthode d’examen des altérations. Paris: École Nationale du Patrimoine.
BERGER, G.; RUSSELL, W. (1994). “Interaction between canvas and paint film in response to environmental changes”, Studies in Conservation, 39: 73-86.
BERGER, G. A.; RUSSEL, W. (2000). Conservation of Paintings: Research and Innovations.. London: Archetype Publications.
BONILLA, A. (2017). Las ampliaciones de formato en pintura de caballete. Valencia: Tesis Doctoral en Ciencia y restauración del património histórico-artístico.
BUCKLOW, S. (1997). “The description of craquelure patterns”, Studies in Conservation, 42:129-140.
CALVO, A. (1997). Conservación y restauración. Materiales, técnicas y procedimientos. De la A a la Z, Madrid: Ediciones del Serbal.
CALVO, A. (2002). Conservación y restauración de pintura sobre lienzo. Madrid: Ediciones del Serbal.
CALVO, A. (2006). Técnicas e conservação de Pintura. Porto: Livraria Civilização Editora, CITAR.
CANDEIAS, A; CARDEIRA, L. (2018). “Caraterização técnica e material”. En Catálogo expositivo – Adriano de Sousa Lopes. Conservação e restauro das obras académicas pertencentes ao espólio da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, CARDEIRA, L.; BAILÃO, A. (coord.). Lisboa: FBAUL/CIEBA, 42-46.
CARDEIRA, L. (2014). Conservação e restauro das obras de Adriano de Sousa Lopes da Coleção da FBAUL. Lisboa: Dissertação de Mestrado em Ciências da Conservação, restauro e Produção de Arte Contemporânea.
CARDEIRA, L.; GUERIN, A.; BAILÃO, A.; et. al. (2017). “Identificação de padrões de estalados: Estudo de caso nas pinturas de Adriano de Sousa Lopes”, Ge-conservación, 12: 111-125.
CARDEIRA, L.; HENRIQUES, F.; BAILÃO, A.; et. al. (2017). “Implementação de um sistema de documentação para o estudo técnico de pinturas académicas de Adriano de Sousa Lopes da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa (FBAUL)”, Ge-conservación, 12: 159-171.
CARDEIRA, L.; BAILÃO, A. (coord.) (2018). Catálogo expositivo – Adriano de Sousa Lopes. Conservação e restauro das obras académicas pertencentes ao espólio da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa. Lisboa: FBAUL/CIEBA.
CRUZ, A. (2009). “Entre a tradição e a modernidade: os pigmentos ao dispor dos artistas e o conhecimento sobre esses materiais em Portugal no início do século XX”, Estudos de conservação e restauro, 1: 93-112.
DE LA RIE, R. (1987). “The Influence of Varnishes on the Appearance of Paintings”, Studies in Conservation, 32: 1-13.
Direção Geral do Património Cultural. http://www.patrimoniocultural.gov.pt/pt/quem-somos/ [Consulta 7/11/2018]
DIXON, T. (2012). “Storage of easel paintings”. En Conservation of Easel paintings, STONER, J.; RUSHFIELD, R. (Coord.). London and New York: Routledge, 672-677.
EASTAUGH, N. et al. (2008). Pigment compendium – A dictionary and optical microscopy of historical pigments. USA: Elsevier.
FERRAZ, Â. (2017). Materiais e Técnicas da Pintura a Óleo em Portugal (1836-1914): Estudo das fontes documentais. Lisboa: Tese de Doutoramento em Conservação e restauro do património.
GETTENS, R.; STOUT, G. (1966). Painting Materials. A short encyclopaedia. New York: Dover Publications.
GENTY-VICENT, A.; EVENO, M.; NOWIK, W. et al. (2015). “Blanching of paint and varnish layers in easel paintings: contribution to the understanding of the alteration”, Applied Physics A, 3:779-788.
GUERIN, A. (2018). “Identificação de padrões de estalados nas obras de Sousa Lopes”. En Catálogo expositivo – Adriano de Sousa Lopes. Conservação e restauro das obras académicas pertencentes ao espólio da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, CARDEIRA, L; BAILÃO, A. (coord.). Lisboa: FBAUL/CIEBA, 51-54.
GUTERRES, F. (1974). Do Património da Escola. Boletim de 1974. Lisboa: Escola Superior de Belas-Artes de Lisboa.
HEDLEY, G. (1993). “Some empirical determinations of the strain distribution of stretched canvases”. En Measured Opinions, HEDLEY, G. (coord.). London: UKIC, 21-26.
Identificação dos agentes de deterioração do Canadian Institute. https://www.canada.ca/en/conservation-institute/services/agents-deterioration.html. [Consulta: 12/11/2018]
IPCE (2018). Proyecto Coremans. Criterios de Intervención en Pintura de Caballete. Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte.
Lisboa. Torre do Tombo. Correspondência de Adriano de Sousa Lopes a Luciano Freire. PT-MNAA-AJF-DC-LF-003-00006_m0195. Digitarq. https://digitarq.arquivos.pt/viewer?id=4727209. [Consulta: 13-11-2018]
LINHARES, J.; CARDEIRA, L.; PASTILHA, R. et. al. (2018). “Characterisation of the varnish influence in the academic works by Adriano de Sousa Lopes”. En Catálogo expositivo – Adriano de Sousa Lopes. Conservação e restauro das obras académicas pertencentes ao espólio da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, CARDEIRA, L; BAILÃO, A. (coord.). Lisboa: FBAUL/CIEBA, 47-50.
MACHADO, A. (2014). A arte da moldura em Portugal durante a idade moderna (séculos XVI – XVIII), Lisboa: Dissertação de Mestrado em Arte Património e Teoria do Restauro.
MACBETH, R. (2012). “The technical examination and documentation of easel paintings”. En Conservation of Easel paintings, STONER, J.; RUSHFIELD, R. (coord.) London and New York: Routledge, 291-305.
MICHALSKI, S. (1993). “Relative Humidity: A Discussion of Correct/Incorrect Values”, ICOM committee for conservation, 2: 624-629.
MORAIS, R. M. (2016). A tela na pintura Portuguesa. Materiais e técnicas, do século XV ao século XIX. Porto: Tese de Doutoramento em Conservação e Restauro de Bens Culturais.
NICOLAUS, K. (1998). Manual de restauración de Cuadros. Eslovénia: Konemann.
NOGUEIRA, A.; FRANCO, L. (coord.) (2011). Catálogo expositivo - O Restauro regressa às Belas-Artes, Retratos da Reserva de Pintura. Lisboa: FBAUL/ CIEBA.
PACHECO, R. L..; CASADO, A. T. (2012). “Medios y secativos en la pintura al óleo actual: una revisión de su uso y comportamiento”, Conserva, 17: 79-93
PEDROSO, J. C. V. (2009). Estudo da degradação de óleos secativos, em tintas de Amadeo de Souza-Cardoso, Silva Porto e Gustave Courbet. Lisboa: Dissertação de Mestrado em Conservação e Restauro.
PERIS -VICENTE, J. (2008). Estudio Analítico de Materiales Empleados en Barnices, Aglutinantes y Consolidantes en Obras de Arte Mediante Métodos Cromatográficos y Esctrométricos. Valencia: Tesis Doctoral en Ciencias Químicas.
PINNA, D.; GALEOTTI, M; MAZZEO, R. (2009). Scientific Examination for the Investigations of Paintings. A Handbook for Conservator-restorers. Firenze: Centro Di.
REY- MARTIN, S. (2013). Introduccíon a la conservación de pinturas: Pintura sobre lienzo. Espanha: Editorial Universitat Poletècnica de València.
SANCHÉZ-ORTIZ, A.. (2002). Restauración de obras de arte: pintura de caballete. Madrid: Ediciones AKAL.
VIANA, F.; NEIRA, L. G. (2010). “Princípios gerais de conservação têxtil”, Revista CPC, 10: 206-233.
VILLARQUIDE-JEVENOIS, A. (1999). La Pintura sobre tea. Historiografia, técnicas e materiais. A. Coruña: Edicions do Castro.
VILLARQUIDE-JEVENOIS, A. (2005). La Pintura sobre tela II. Alteraciones, materiales y tratamientos de restauración. San Sebastian: Nerea.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.