The painting of the ceiling of the Theater Vico Jumilla (Murcia). Historical and material study

  • Sonia Santos Gómez Profesor Contratada Doctora
  • Margarita San Andrés Moya Vicerrectora Investigación UCM
  • Ruth Chércoles Profesora en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense
Keywords: Decorative painting, tempera painting, artistic pigments, calcium carbonate, chalk, optical microscopy, SEM-EDX

Abstract

The theatrical representations were one of the axes of social life of 19th century in Spain, so during that century were built many buildings that also needed furniture, furnishings and paintings that set a sumptuous atmosphere. Many of these paintings were made in queue on canvas tempera. An example of this is the ceiling painting of the Vico theater in the city of Jumilla in Murcia (Spain) (ca. 1883). Its microanalytical study has revealed the materials and work methodology applied in his execution, which are characteristic of 19th century decorative painting. The use of certain pigments produced by modern European industry, accompanied by more traditional ones, which fall within the category of historical pigments, has been confirmed. Likewise, the identification of calcium carbonate, in the form of chalk, in the preparations and in the pictorial layer is noteworthy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Santos Gómez, Profesor Contratada Doctora

Sonia Santos Gómez: Profesora Titular Interina de Universidad. Ha desarrollado su faceta profesional en torno a la conservación-restauración de bienes culturales, a su labor como investigadora y a la docencia.

References

ARAGONESES, J. (1964). Pintura decorativa en Murcia. Siglos XIX y XX. Murcia: Diputación Provincial de Murcia.
AROLA, F. (1920). Escenografía. Barcelona: Calpe.
BELLANGER, C. (1899). Manual de pintura al alcance de todo el mundo. (trad. franc. By E. Zamacois). París. Garnier Hermanos, Libreros-Editores.
BERRIE, B. H. (1997). “Prussian Blue”. En Artists´Pigments, A Handbook of their History and Characteristics, E.W. Fitzhug (ed.). Vol. 3. Oxford: Oxford University Press, pp.191-217.
CATALÁN, M. S. (2003). La escenografía de los dramas románticos españoles (1834-1850). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza. Zaragoza.
DE LA HOZ, J., CAÑADAS, P., PÉREZ, J, DE LA HOZ, L, CAÑADAS, M. (2011). “Restauración de Cubiertas y Fachadas. Teatro Vicó. Jumilla”. En XXII Jornadas de Patrimonio Cultural de las Region de Murcia, Melgares, J. A., Collado, P. E., Bascuñana, J. A (coord..). Murcia. Ed. Tres Fronteras. Consejería de Cultura y Turismo, pp. 259-274.
DU PUY DU GREZ, B. (1700). Traité sur la peinture pour en apprendre la theorie & le perfectonnerdans la pratique, (1ª ed. de 1699, París). París : Florentin et Pierre Delaulne.
EASTAUGH, N, WALSH, V, CHAPLIN, T, SIDDALL, R. (2004). Pigment Compendium. A dictionary of Historical Pigments. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
GARCÍA,M. (2013). “Oficios del pintor en el siglo XIX” en María del Carmen Lacarra (Coord.): Arte del siglo XIX, Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
MANAUT, J. (1959). Técnica del arte de la pintura o Libro de la pintura. Madrid: Dossat.
MOYNET, M. J. (1999). El teatro por dentro; maquinaria y decoraciones. (1ª ed. 1873 vers. esp. de Cecilio Navarro de 1885. Primera ed. facs.). Madrid: Asociación de Directores de Escena de España.
MUÑOZ, A. (2018). La conservación de bienes culturales en Murcia en el S XIX.Tesis Doctoral. Universidad de Murcia. Escuela Internacional de Doctorado. Disponible en: https://digitum.um.es/.../Amparo%20Muñoz%20Fernández%20Tesis%20Doctoral.pdf [Consulta: 24-07-2019].
PERNETY, A. J. (1757). Dictionnaire protatif de peinture, sculpture et gravure. París: Libraire, Quai des Augustins, à SainteGenevieve, & à S Jean dans le Désert.
RADIGALES Y BABI, J. (1998). Els orígens del gran teatre del Liceu (1837-1847). Barcelona: Publicacions de l´Abadia de Montserrat.
RUSSELL, C. A. (ed.) (2000). Chemistry, Society and Environment. A New History of the British Chemical Industry, England: The Royal Society of Chemistry.
SAN ANDRÉS, M., SANCHO, N., DE LA ROJA, J. M. (2010). “Alquimia. Pigmentos y Colorantes Históricos”, Anales de Química, 106, pp.58-65.
SAN ANDRÉS, M. (2010). “Química Moderna y Producción de Nuevos Pigmentos”. En Fatto d´Arquimia. Historia e identificación de pigmentos artificiales en las técnicas pictóricas. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación (Ministerio de Cultura), Madrid, pp.27-54.
SANTOS, S., SAN ANDRÉS, M. (2004), “La pintura de sargas”, Archivo Español de Arte, 305, pp.59-74.
SANTOS, S. (2017). “Las sargas y otros modos de temple: estudio comparativo experimental”, revista ph, 92, pp. 192-209.
VERNON-SMITH, H. (2013). “The changing practice of scenic painters in England”. En Setting the scene, Costaras, N, Young, (eds.). Plymouth: Archetype Publications, pp. 92-98.
WATIN, J. F. (1793). L' art du Peinture, Doreur, Vernisseur , (first ed. 1772). Quatrieme édition. París : Chez L` Auteur, rue Sainte-Apolline.
Published
2019-12-11
How to Cite
Santos Gómez, S., San Andrés Moya, M., & Chércoles, R. (2019). The painting of the ceiling of the Theater Vico Jumilla (Murcia). Historical and material study. Ge-Conservacion, 16, 106-118. https://doi.org/10.37558/gec.v16i0.683