Design, realization and evaluation of a joint system for a bimodal sculpture to procession; the case of the Christ of the Vera Cruz de Guillena
Abstract
The imagery in polychrome wood endowed with joints in the arms is a particular typology that arises for the representation, every Good Friday, of the “Ceremony of Descent”. In this work we present the results of the intervention carried out on one of these articulated images, the Smo. Cristo de la Vera Cruz, owner of the brotherhood of the same name of the town of Guillena (Seville), for which a novel articulation system was designed in 2011, which we make known in this article, since its suitability has been conveniently evaluated over almost a decade.
Downloads
References
BARRANCA DAZA, J.M. (2014). El Sermón del Descendimiento en la Cofradía de la Soledad de Cantillana Disponible en http://soledadcantillana.blogspot.com/2014/03/el-sermon-del-descendimiento.html [consulta 23/09/2020].
BERMEJO Y CARBALLO, J. (2013). Glorias religiosas de Sevilla o Noticia histórico descriptiva de todas las cofradías de Penitencia, Sangre y Luz fundadas en esta ciudad. (Edición comentada JIMÉNEZ SAMPEDRO, coord.) Sevilla: ABEC Editores.
DOMÍNGUEZ, B.; SILVA, J.A. (2014). El Cristo de las Misericordias: Proceso de investigación, conservación y restauración del Crucificado Renacentista de la Parroquia de Guillena. Guillena: Iglesia Parroquial de Ntra. Sra. de la Granada.
FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, R. (2011). Sistemas de articulación en Cristos del Descendimiento (Trabajo de Fin de Máster) Máster en Conservación y Restauración de Bienes Culturales, Universidad Politécnica de Valencia. Disponible en http://hdl.handle.net/10251/15562
GONZÁLEZ LÓPEZ, M. J.; BAGLIONI, R. (2003). La Conservación de la Escultura Policromada. En Artes y Artesanías de la Semana Santa Andaluza (volumen 3, la Imaginería Procesional). Santander: Ed. Tartessos, 3: 72-98.
I.P.C.E. (2017). Proyecto COREMANS. Criterios de intervención en retablos y escultura policromada [en línea], Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes, Secretaría General Técnica, Subdirección General de Documentación y Publicación. Disponible en https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=15896C [consulta 2/10/2020].
MANZANO BELTRÁN, P. E. (2002). “Las imágenes articuladas de Cristo Crucificado. Consideraciones sobre los problemas de conservación y restauración que plantean”. Revista de museología, 23: 90-96.
SÁNCHEZ HERRERO, J. (2008). Historia de la Iglesia en España e Hispanoamérica: desde sus inicios hasta el siglo XXI. Madrid: Sílex.
SÁNCHEZ HERRERO, J. (2003). La Semana Santa de Sevilla. Madrid: Sílex.
SILVA, J.A. (2010). “La Antigua Hermandad y Cofradía de la Santa Caridad, Misericordia y Vera Cruz de la villa de Guillena: CDL Aniversario Fundacional (1560-2010)”. En RODA, J. (coord.) XI Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su provincia. Sevilla, Fundación Cruzcampo, 15-50.
TAUBERT, J. (1978). Farbige Skulpturen. Bedeutung, fassung, restaurierung. Munich, D.W. Callwey.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.