A proposal of an appropriate terminology for digital prints based on the identification of their materials

Keywords: contemporary art, digital print, identification, terminology, conservation, restoration

Abstract

Digital printing in the arts became widespread by the end of the 20th century, so the materials and forms of creation can still be considered young although very heterogeneous. One of the biggest problems with this type of artworks is the lack of precise terminology. The processes are classified and named in very different ways, revealing a lack of objective criteria for their systematisation and generating a lack of understanding of the techniques used. Understanding the technologies, types of ink, substrates, and types of finishing and mounting systems helps to determine the techniques used with greater precision, and through the use of simple tools such as magnifying glasses or optical microscopes it is possible to find out their distinguishing peculiarities. Based on this information, it is possible to create clearer and more concise definitions, helping to establish the differentiating characteristics of digital prints and to highlight them as processes that reflect contemporaneity.

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Author Biography

Iraia Anthonisen-Añabeitia, Universidad del País Vasco UPV-EHU

Licenciada en Bellas Artes (Conservación y Restauración de Bienes Culturales). Máster en Conservación y Exhibición de Arte Contemporáneo (CYXAC) por la Universidad del País Vasco (UPV/EHU) (2013). Desde el 2015 imparte docencia en la Universidad del País Vasco (UPV-EHU) en el Grado de Conservación y Exhibición de Bienes Culturales. En la actualidad está finalizando su tesis doctoral internacional sobre el uso de las tecnologías de impresión digitales en la creación artística contemporánea y su conservación. Ha trabajado como conservadora-restauradora de obras contemporáneas y obra gráfica de carácter internacional pertenecientes a colecciones privadas, en las que también ha realizado trabajos de catalogación.
Sus líneas de investigación se centran en la conservación y restauración de arte contemporáneo y obra gráfica, sistemas de impresión digital y documentación. ORCID : 0000-0002-4738-4027

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Published
2021-06-16
How to Cite
Anthonisen-Añabeitia, I. (2021). A proposal of an appropriate terminology for digital prints based on the identification of their materials. Ge-Conservacion, 19(1), 248-258. https://doi.org/10.37558/gec.v19i1.993