The Parkett Collection Through Susan Rothenberg’s Artwork. The Importance of Knowing the Materials in Contemporary Art
Resumo
The Parkett Collection of the Faculty of Fine Arts of Cuenca is an example of the great challenge conserving a complex contemporary art collection formed by a diversity of unstable materials used in the production of artworks. The artworks in the Parkett collection include from traditional materials such as clay and works on paper to industrially developed contemporary materials like plastics.
In this case, this paper presents the research carried out on one of the collection pieces made in latex by the artist Susan Rothenberg and the importance of knowledge of the materials to establish bespoke preventive conservation guidelines for each of the works.Researching and analysing this type of materials is indispensable; therefore we present infrared spectrum, colorimetry studies, as well as studies of accelerated ageing tests applied to different specimens are included.
Downloads
Referências
LOADMAN, J. (2005). “Tears of the tree. The story of rubber. A modern marvel.” Oxford University Press on Demand.
MADDEN, O. y LEARNER, T. (2014). ”Preserving plastics. An evolving material, a maturing profession”. Conservation perspectives. Conservation of plastics. The Getty Conservation Institute, 29 (1).
MICHALSKI, S. (2018). “Sharing Conservation Decisions: Tools, Tactics, and Ideas”. Sharing Conservation Decisons: Current Issues and Future Strategies, Rome: ICCROM, 183–202.
PEÑA, C. (2021). “Sistema de gestión y conservación preventiva de la colección Parkett de la Facultad de Bellas Artes de Cuenca (España)” En actas ENAC 2020, Encuentro Nacional sobre Registro, Documentación y Conservación de Arte Contemporáneo, Argentina.
PEÑA, C. (2017). “Los avances de la fotogrametría aplicada a la conservación de las obras de la colección Parkett”. Jornadas Doctorales Vicerrectorado Investigación de la Universidad Castilla La Mancha, Albacete: Universidad Castilla La Mancha, 62-63.
PEÑA C. y PEREZ V. (2021). “Ensayo microclimático a largo plazo para la conservación de la colección Parkett”. En Congreso Ciencia y Arte VIII. Ciencias y tecnologías aplicadas a la conservación del patrimonio. Subdirección General del Instituto del Patrimonio Cultural de España.
ROYO, J. (1989). Manual de tecnología del caucho. Consorcio Nacional de Industriales del Caucho, Ciencia y Tecnología de materiales poliméricos (Vol. I), Madrid: Instituto de Ciencia y Tecnología de Polímeros (CSIC).
SHASHOUA, Y. (2008). Conservation of Plastics: Materials Science, Degradation and Preservation, Oxford: Butterworth-Heinemann.
SIMON, J. (1995). “On Walking and Working. An Interview with Susan Rothenberg by Joan Simon”. Parkett 43: 90-103
Revista Parkett: https://www.parkettart.com/editions/43-edition-rothenberg.html. [Consulta: 22/01/2021].
The Mary Porter Sesnon Art Gallery at the University of California, Santa Cruz: https://art.ucsc.edu/sesnon/unique-multiples-teaching-parkett-collection [Consulta: 16/02/2021].
Grupo de elastómeros del CSIC: http://www.elastomeros.ictp.csic.es [Consulta: 27/10/2020].
Os autores conservam os direitos de autor e de propriedade intelectual e garantem à revista Ge-Conservación o direito de edição e publicação do trabalho, sob a Creative Commons Attribution License. Este permite a partilha do trabalho, por outros, com o reconhecimento da autoria do trabalho e da publicação inicial nesta revista.
Os artigos podem ser utilizados para fins científicos e formativos, mas nunca com fins comerciais, expressamente, sancionados por Lei.
A informação existente nos artigos é da exclusiva responsabilidade dos autores.
A revista Ge-Conservación e os autores podem estabelecer, em separado, acordos adicionais para a distribuição não exclusiva da versão da obra publicada na revista (por exemplo, colocá-la num repositório institucional ou publicá-la em livro), com o reconhecimento da sua publicação inicial nesta revista.
É permitido e incentivado aos autores difundirem os seus trabalhos, electronicamente (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio site) depois da sua publicação na revista Ge-Conservación, já que pode dar lugar a intercâmbios produtivos, assim como a citações mais amplas e mais cedo dos trabalhos publicados pelo autor.
Os dados pessoais fornecidos pelos autores são utilizados, unicamente, para os fins da revista e não serão proporcionados a terceiros.