Training stays for Spanish restorers at the Istituto Centrale del Restauro in Rome (1958-1960)
Abstract
IIn this article we provide information on the stays of three Spanish restorers who received training grants from the Juan March Foundation at the Istituto Centrale del Restauro in Rome. Thanks to these grants they were able to learn the practice of new conservation and restoration techniques and the operation of scientific applications developed in one of the pioneering centers in Europe. After these journeys, carried out between 1958 and 1960, the restorers Francisco Garrido Sánchez, Gonzalo Perales Soriano and Francisco Núñez de Celis apostles in our country of the most advanced Italian techniques and of the implementation of scientific methodology in conservation and restoration of paintings. In November 1961, the Italian model of restoration institute was introduced in Madrid with the creation of the Central Institute of Conservation and Restoration (ICCR).
Downloads
References
ARPE Y RETAMINO, M. (1984). Manual de restauración. Madrid, archivo particular, manuscrito inédito, (citado por la copia conservada en la biblioteca del Taller de Restauración del Museo del Prado, sign. Fot. /24/ Biblioteca TR).
BOSCH ROIG, L. (2012). Archivo histórico de conservadores y restauradores españoles: la actuación del restaurador Luis Roig d´Alós (1904-1968). Universitat Politècnica de València, Tesis doctoral.
BRUQUETAS GALÁN, R. (2021). “Paul Coremans y el Instituto Central de Conservación y Restauración. Informe de la Unesco 1963”, Revista Pátina (especial cincuentenario), 22: 47-73.
CABRERA GARRIDO, J. M.ª (2021). “La creación del ICCROA y su escuela, un gran reto para la conservación del Patrimonio español”, Revista Pátina (especial cincuentenario) 22: 103-10.
CARITÁ, R. (1957). “Il restauro dei dipinti caravaggeschi della cattedrale di Malta”, Bollettino dell´Istituto Centrale del Restauro, 29-30: 41-82.
DÍAZ MARTOS, A. (1964). “Presentación”, Instituto Central de restauración y conservación de obras y objetos de arte, arqueología y etnología. Conservación y Restauración del Patrimonio Artístico de España, 2 vols.; I: Exposición, Casón del Buen Retiro, II: Trabajos realizados, 1963-1964. Madrid: Ministerio de Educación Nacional, Dirección General de Bellas Artes.
DÍAZ MARTOS, A (1968). Restauración de obras de arte. Madrid: Publicaciones españolas (Temas españoles n.º 487).
GARCÍA CABARCOS, M.ª C. (2017). “Las copias de pinturas murales de Elías de Segura como restaurador-conservador de obras de arte del Ministerio (1920-1927)”, Boletín del Museo Arqueológico Nacional, 36: 405-18.
GARCÍA CABARCOS, M.ª C. (2021). La historia de la restauración en el Museo Nacional del Prado. Madrid: Museo Nacional del Prado.
LAFUENTE FERRARI, E. (1960). “Prefacio”. En Restauración y conservación de pinturas, Stout, G. L., Madrid: Tecnos, 7-16.
MACARRÓN MIGUEL, A. M.ª. (2018). Historia de la conservación y la restauración. Desde la Antigüedad hasta el siglo XX. (4ª ed.) Madrid: Tecnos.
MELCHOR RODRÍGUEZ, L. (2021) “Dos palabras sobre la creación de la Escuela de Restauración y algunos recuerdos de sus primeros tiempos”, Revista Pátina (especial cincuentenario) 22: 163-66.
MORÁN CABRÉ, J.A. (2021). “La etapa inicial de la Escuela de Restauración”, Revista Pátina (especial cincuentenario), 22: 111-26.
NUÑEZ J. PEÑASCO, E. (1960). “Prólogo para la edición española”. En Restauración y conservación de pinturas, Stout, G. L., Madrid: Tecnos, 17-20.
RUIZ DE LACANAL, M.ª D. (1995). “El Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales y la formación del Conservador-Restaurador, Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 10: 38-45.
RUIZ DE LACANAL, M.ª D. (1999). El conservador-restaurador de bienes culturales: historia de la profesión. Sevilla: Síntesis.
RUIZ DE LACANAL, M.ª D. (2018). Conservadores y Restauradores. La historia de la conservación y restauración de bienes culturales. Editorial Universidad de Sevilla.
SÁNCHEZ RON, J.M. (2005). Cincuenta años de cultura e investigación en España. La Fundación Juan March (1955-2005). Barcelona: Crítica.
VICENTE RABANAQUE, T. (2013). Del restaurador de obras de arte al conservador-restaurador de bienes culturales. La consolidación disciplinar y profesional de la restauración en España (siglos XX-XXI). Valencia: Diversia.
VIÑAS TORNER, V. (2001). “El Instituto del Patrimonio Histórico Español”, Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 37: 162-68.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.