The Kevlar® 49 grid as a reinforcement system in the treatment of tears in the remedial conservation of easel paintings

Keywords: Kevlar 49, grid, tear, minimal intervention, painting on canvas, restoration

Abstract

In recent years, aramid fibre, commercially called Kevlar®, has been used in the treatment of the textile support in easel paintings. This material, present in different formats, has a series of physical-chemical and morphological qualities that make it of interest for the local or general consolidation of canvases. In the following work, the Kevlar® 49 thread has been used to make different grids that serve as punctual reinforcement in the intervention of tears on the painted fabric supports. Through 24 models, different types of grids that have been subjected to accelerated ageing have been studied. Once the tests were finished, one of the tested models was rejected due to the stiffness of the applied reinforcement. However, the qualities of the rest of the tests have been highlighted, showing that this material and the proposed application methodology represent a good method of consolidating the textile support.

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Author Biographies

Daniel Morales-Martín, Dpto. Pintura y Conservación-Restauración en la Facultad de Bellas Artes, UCM

Conservador-Restaurador de Bienes Culturales por la Universidad de Granada (2013-2018). Máster en Diagnóstico del Estado de Conservación del Patrimonio Histórico por la Universidad Pablo de Olavide (2018-2019). Investigador predoctoral (Beca de Formación del Profesorado Universitario del Ministerio de Universidades de España) en el Departamento de Pintura y Conservación-Restauración en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid. Miembro del grupo de investigación Conservación de Arte Contemporáneo y Nuevos Medios del Grupo Español del IIC. Participante en eventos nacionales e internacionales de difusión científica y autor de diversos artículos de investigación.

Luis Rodrigo Rodríguez Simón, Profesor Titular de Restauración de Pintura de Caballete. Universidad de Granada

Doctor en Bellas Artes. Licenciado en Historia del Arte y en Ciencias Biológicas. Diplomado en Conservación y Restauración de Pintura. IP del Grupo de Investigación HUM-839. Desempeña su actividad profesional como Profesor Titular de Restauración de Pintura de Caballete en la Universidad de Granada. Su actividad investigadora está dirigida a la aplicación de metodologías científicas para la investigación de pinturas, con especial interés en la obra de Alonso Cano y otros artistas de los siglos XVI y XVII. Materializándose en las atribuciones de “La Pequeña Madonna de Foligno” a Rafael Sanzio y la pintura sobre alabastro “Maja y Celestina” a Francisco de Goya.

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Published
2022-10-24
How to Cite
Morales-Martín, D., & Rodríguez Simón, L. R. (2022). The Kevlar® 49 grid as a reinforcement system in the treatment of tears in the remedial conservation of easel paintings. Ge-Conservacion, 22(1), 47-57. https://doi.org/10.37558/gec.v22i1.1056