Filling with Beva® Artist Gesso-P laminate: implementation on a painting by Jacob Van Ruysdael

Keywords: Filling, texturing, Beva® Artist Gesso-P, fill, retouching, conservation

Abstract

The article addresses the methodology developed for a complex case of filling on a Jacob Van Ruysdael (1628–1682) painting. The oil on canvas initially presented various losses with characteristic topography but also highly irregular contours that made them difficult to texturize. The system developed is based on the use of a pre-printed laminate with a TNT polyester support and a Beva® Artist Gesso-P layer moulded using a mini low-pressure table. Complete adjustment to the lacunae outline has been obtained by direct scanning; subsequently, the outline has been printed in a 1: 1 scale on the laminate support. Through this process, the filling is perfectly integrated into the original topography. As well, direct intervention is reduced and its reversibility is guaranteed. Finally, this methodological variant makes it possible to obtain optimal replication fidelity and greater integration in the case of textured and complex contour lacunae.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia García Fernández-Villa, Departamento de Pintura y Conservación-Restauración de la Facultad de Bellas Artes (UCM, Madrid)

Profesora del Departamento de Pintura y Conservación-Restauración de la Facultad de Bellas Artes (UCM, Madrid). Licenciada y Doctora en Bellas Artes por la Universidad Complutense de Madrid y Miembro del Grupo de Investigación ‘Técnicas de Documentación, Conservación y Restauración del Patrimonio’. Desarrolla su trayectoria docente e investigadora en el ámbito de las nuevas metodologías de Conservación-Restauración y la tecnología de los materiales artísticos, con especial atención a los materiales plásticos. Sus numerosos trabajos de investigación y proyectos de conservación se han divulgado en monografías, capítulos, artículos y ponencias en congresos internacionales https://ucm.academia.edu/SilviaGarc%C3%ADaFernandezVilla https://www.researchgate.net/profile/Silvia-Garcia-Fernandez-Villa.

References

BRITES, F., CARLYLE, L., MARQUES, R. (2016). “Hand Building a Low Profile Textured Fill for a Paint/Ground Loss”. En RECH 3. III International Meeting on Retouching of Cultural Heritage Postprints, HENRIQUES, F. , BAILÃO, A., BIDARRA, A., BORDALO, R. Y SILVA, F. (eds.) Porto: Escola Artística e Profissional Árvore, 73-82.

CARLYLE, L., MARQUES, R., CARDOSO, I.P. Y BABO, S. (2014). “Creating a Textured Replacement Strip for the Missing Lower Portion of an Oil Portrait: Problem Solving and Practical Solutions”. En The Picture Restorer, vol. 45, 44-52.

DOWN, J. L., MACDONALD, M.A., TÉTREAULT, J., Y WILLIAMS, R.S. (1996). “Adhesive testing at the Canadian Conservation Institute: An evaluation of selected poly(vinyl acetate) and acrylic adhesives”. En Studies in Conservation, vol. 41(1), 19–44. https://doi.org/10.2307/1506550

FOLKES, S. Y REDDINGTON, S. (2010), “Texturing Fills using a silicone mould”. En Mixing and Matching. ELLISON, R. SMITHEN, P. TURNBULL, R. (ed.) London: Archetype.

FUSTER, L., CASTELL, M. Y GUEROLA, V. (2008). El estuco en la restauración de pintura sobre lienzo: criterios, materiales y procesos. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

FUSTER, L. (2012) “Filling”. En The conservation of easel paintings, STONER, J. H., RUSHFIELD, R. A. (ed.). Abingdon, Oxon : Routledge, 592-598.

GARCÍA FERNÁNDEZ-VILLA, S., DE LA ROJA, J.M., SAN ANDRÉS, M. (2011). “La transferencia de imágenes electrográficas en la práctica artística contemporánea y su estabilidad”. En Conservación de Arte Contemporáneo, 12ª Jornada. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía y GEIIC.

GARCÍA FERNÁNDEZ-VILLA, S. (2015) “Filling as Retouching: The Use of Coloured Fillers in the Retouching of Contemporary Matte Paintings”. En RECH 3. III International Meeting on Retouching of Cultural Heritage Postprints, HENRIQUES, F., BAILÃO, A., BIDARRA, A., BORDALO, R. Y SILVA, F. (eds.) Porto: Escola Artística e Profissional Árvore, 199-208.

KREMER PIGMENTE. (n.d.) 87060 BEVA® Gesso-P (Ficha técnica). https://www.kremer-pigmente.com/elements/resources/products/files/87060e.pdf. [consulta: 18/9/2021]

MAILAND, H. (1998) “Re-evaluating the application of ethylene vinyl resin based adhesive for treating textiles and costumes”. En Adhesive treatments revisited. London: United Kingdom Institute for Conservation, 31–36.

SALAS, C., PORRAS-ISLA, M. Y CALVO, A. M. (2018). Proyecto Coremans: Criterios de intervención en pintura de caballete. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Documentación y Publicaciones.

SUTTON, P. C. Y LOUGHMAN, J. (1994). El siglo de oro del paisaje holandés. Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza

Published
2021-10-18
How to Cite
García Fernández-Villa, S. (2021). Filling with Beva® Artist Gesso-P laminate: implementation on a painting by Jacob Van Ruysdael. Ge-Conservacion, 20(1), 64-72. https://doi.org/10.37558/gec.v20i1.1063