The importance of the color black in the paintings of José Guerrero. Case study of the black in his work Black Ascending
Abstract
Color was a tool of expression for the painter José Guerrero and black was essential in his plastic career. The objective of this study is to know the relevance of this color in his painting Black Ascending (1962-1963) through the analysis of this work, placing special interest in his black spot to determine its extension, chromaticity and symbolic meaning and offer their colorimetric data to be able to observe in the future the possible evolution in color changes of the work. The methodology used has been theoretical-documentary-qualitative and practical-quantitative. Colorimetric values of the painting have been stained, which have determined its main chromatic areas, the black being the second largest on its surface, which is rich in chroma and symbolizes feelings that resurfaced from the author’s memory. Black was a determining color for him, alive and familiar, which evoked his experiences and which he used as a guide and creative stimulus par excellence.
Downloads
References
ARGOTE, J. I. (2010). Expresionismo abstracto. Etapas y tendencias en la Escuela de Nueva York. Clyffort Still (1904-1980). http://asociacionceat.org/aw/1/still.htm [Fecha de consulta el 09.09.2023].
BAENA, F. (2014). Biografía de José Guerrero. En José Guerrero. The Presence of Black 1950-1966 [José Guerrero. Presencia del negro 1950-1966]. Granada: Centro José Guerrero y Patronato de la Alhambra y del Generalife. http://www.centroguerrero.es/wp-content/uploads/2016/01/GUERRERO-PRESENCE-OF-BLACK_red50.pdf [Fecha de consulta el 09.09.2023].
BELLIDO MÁRQUEZ, M. C. (2010). Estudio conservacional y análisis material de obras de arte contemporáneo. Un caso experimental: colección del Centro José Guerrero [Tesis doctoral]. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/5635 [Fecha de consulta el 09.09.2023].
BORREGO JIMÉNEZ, M. A. (2012). Preparación de archivos para la impresión digital [recurso electrónico]. Antequera (Málaga): IC editorial.
CAPILLA I PEREA, P., ARTIGAS, J. y PUJOL, J. (dirs.) (2002). Fundamentos de colorimetría. Valencia: Universidad de Valencia.
Centro José Guerrero (s. f. a). José Guerrero: Biografía. http://www.centroguerrero.es/jose-guerrero/biografia/[Fecha de consulta el 09.09.2023].
Centro José Guerrero (s. f. b). Colección. https://centroguerrero.es/coleccion/black-ascending-1962-1963/ [Fecha de consulta el 09.09.2023].
Centro José Guerrero (2021). Centro Guerrero. 25/40. Presence of Black. Joan Fontcuberta [Centro José Guerrero.25/40: Presencia del negro. Joan Fontcuberta]. https://blogcentroguerrero.org/2021/04/40-pinturas-en-busca-de-voz-25-presence-of-black/ [Fecha de consulta el 09.09.2023].
Europa Press (22 de noviembre de 2014). Juan Vida y Luís Gracia Montero analizan el lunes la obra de José Guerrero Black Ascending. Europa Press. 20 minutos. https://www.20minutos.es/noticia/2304148/0/juan-vida-luis-garcia-montero-analizan-lunes-obra-jose-guerrero-black-ascending/ [Fecha de consulta el 09.09.2023].
GRAU, E. (1999). Gramática del color. Valencia: Institució Alfons el Magnánim.
GUERRERO, JOSÉ (s. f.) Archivo José Guerrero. Citado en José Guerrero. The Presence of Black 1950-1966, 34. Granada: Centro José Guerrero y Patronato de la Alhambra y del Generalife. http://www.centroguerrero.es/wp-content/uploads/2016/01/GUERRERO-PRESENCE-OF-BLACK_red50.pdf [Fecha de consulta el 09.09.2023].
GUERRERO, JOSÉ (2018). Psicología del color: cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón (1ª ed., 24ª reimp. ed.). J. Chamorro-Mielke (trad.) Barcelona: Gustavo Gili.
LEÓN, C. (2017). Cuarenta pinturas en busca de voz 16/40. Paisaje horizontal. Granada: Centro José Guerrero. http://www.centroguerrero.es/actividades/cuarenta-pinturas-busca-voz-1640-5-junio-2017/ [Fecha de consulta el 09.09.2023].
LÓPEZ, A. Y DI SARLI, A. R. (2016). EL modelo CIELAB, las fórmulas de diferencia de color y el uso de la norma europea EN 12878 en morteros y hormigones coloreado. Ciencia y tecnología de los materiales, 16, 41-53.
LUCAS, A. (30 del enero de 2015). Guerrero explosión en Manhattan. El Mundo. https://www.elmundo.es/cultura/2015/01/30/54ca8dd4268e3ea3158b4589.html [Fecha de consulta el 09.09.2023].
MORENO, T. (1996). El color: historia, teoría y aplicaciones. Francisco Hernández (pról.). Barcelona: Ariel.
ORTIZ, F. G. (2002). Procesamiento morfológico de imágenes en color: aplicación a la representación geodésica [Tesis doctoral]. Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/10053 [Fecha de consulta el 09.09.2023].
ORTUÑO, P. (1980). Conversación con José Guerrero. En: José Guerrero. Catálogo de exposición (diciembre 1980-enero 1981), pp. 85- 151. Madrid: Ministerio de Cultura. Dirección General de Bellas Artes, Archivos y Bibliotecas.
PALAZZI, S. (1995). Colorimetria: la scienza del colore nell’arte e nella técnica. [Colorimetría: la ciencia del color en el arte y la tecnología]. Florencia: Nardini.
PHILIPS-INVERNIZZI, B., DUPONT, D. & CAZÉ, C. (2001) Bibliographical review for reflectance of diffusing media [Revisión bibliográfica de reflectancia de medios difusores]. Optical Engineening 40(6), 1082–1092.
PRADAS GALLARDO, C. (3 de mayo de 2018). Cómo afectan los colores al estado de ánimo. Psicología-online. https://www.psicologia-online.com/como-afectan-los-colores-al-estado-de-animo-329.html [Fecha de consulta el 09.09.2023].
QUESADA, E. Y HENARES, I. (2018). Orígenes de José Guerrero. Granada: Real Academia de Bellas Artes Nuestra Señora de las Angustias.
ROMERO, Y. (2014). José Guerrero. Los años americanos. En: José Guerrero. The Presence of Black 1950-1966 [José Guerrero. Presencia del negro 1950-1966]. Granada: Centro José Guerrero y Patronato de la Alhambra y del Generalife. http://www.centroguerrero.es/wp-content/uploads/2016/01/GUERRERO-PRESENCE-OF-BLACK_red50.pdf [Fecha de consulta el 09.09.2023].
ROMERO, Y. Y BAENA, F. (2014). José Guerrero. The Presence of Black 1950-1966. José Guerrero. En: The Presence of Black 1950-1966 [José Guerrero. Presencia del negro 1950-1966]. Granada: Centro José Guerrero y Patronato de la Alhambra y del Generalife. http://www.centroguerrero.es/wp-content/uploads/2016/01/GUERRERO-PRESENCE-OF-BLACK_red50.pdf [Fecha de consulta el 09.09.2023].
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.