The art of plaster: experiment to learn. An ephemeral proposal for Barcelona at the beginning of the 19th century
Abstract
This study presents the details of the execution of an iconographic sculptural program made in 1802 to decorate the Casa Lonja in Barcelona, but also as a tribute to a royal visit. A methodological line is proposed that describes the reason for its realization, supported by the appearance of the Escuela Gratuita de Diseño and the interests of the Junta de Comercio. The objectives are to demonstrate the importance of a material such as plaster for the training of its students and situate the panorama of Catalan sculpture of the time, with artists far from the use of marble for economic reasons as one of the most relevant conclusions. Despite everything, one of the patrimonial riches of the current Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi resides in its current collection of plaster figures, among those that is recovered for art those that one day formed part of its history and that only some images and specific documents allow us to intuit its scope and specify its location.
Downloads
References
ARRAU Y BARBA, J. (c. 18--). El juramento de un artista o Juan y Pepita. Retrato histórico del primer tercio del siglo XIX. Biblioteca del Museu Nacional d’ Art de Catalunya. Manuscrito original inédito.
BASSEGODA Y NONELL, J. (1986). La Casa Llotja de Mar de Barcelona. Barcelona: Cambra Oficial de Comerç, Industria i Navegació.
BARRIO OGAYAR, M. (1966) a. “Un escultor español en Roma: Antonio Solá”, Archivo Español de Arte, 153: 51-83.
BARRIO OGAYAR, M. (1966) b. Relaciones culturales entre España e Italia en el siglo XIX: la Academia de Bellas Artes. Bolonia, Zanichelli, 1966.
CÁNOVAS DEL CASTILLO, S. (1989). “Artistas españoles en la Academia de San Luca de Roma. 1740-1808”, Academia, 68: 153-215.
CACCIOTI, B. (1993). “La collezione di José Nicolás de Azara, Studi preliminari”, Bollettino D’ Arte, 78: 1-54.
CARRERA, J. (1957). La Escuela de Nobles Artes de Barcelona: 1775-1901. Barcelona, Bosch.
CID PRIEGO, C. (1948). “La decoración de la Casa Lonja de Barcelona”, Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol. VI, 3 y 4: 423-62.
Colección de vaciados de estatuas antiguas que posee la Real Academia de las Tres Nobles Artes de Madrid, dibujadas y grabadas por José López Enguidanos (1794).
CORTÉS I TORRES, X. (2007). Casa Llotja de Mar. Barcelona: Cambra Oficial de Comerç, Industria i Navegació.
EGEA, J. (2016).”L’ ambivalència dels “guixos” en la formació de l’ escultura a l’ Acadèmia durant el segle XIX”. En Acadèmia i Art. Dinàmiques, transferències i significació a l’ época moderna i contemporània, Gras, I., Freixa, M. (coord.). Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona, 103-120.
FERNÁNDEZ BANQUE, M. (2004). Salvador Gurri i Coromines (1748-1819): un escultor d’ entre segles. Universidad de Barcelona, tesis doctoral inédita.
FONTBONA, F. (1993-1994). “El Museu de la Reial Acadèmia Catalana de les Belles Arts de Sant Jordi (1775), primer museu d’ Art de Catalunya”, Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, vols. VII-VIII.
GARCÍA PORTUGUÉS. E. (2000). “José Nicolás de Azara y su primera etapa romana (1766-1790)”. En Actas del XIII Congreso CEHA. Ante el nuevo milenio, raíces culturales, proyección y actualidad del Arte Español, Granada: Universidad de Granada, 1083-91.
GARCÍA PORTUGUÉS, E. (2007). José Nicolás de Azara i la seva repercussió en l’ àmbit artístic català. Universidad de Barcelona, Tesis doctoral [en línea]. http://hdl.handle.net/10803/2024
GARCÍA PORTUGUÉS, E. (2016). “José Nicolás de Azara dins l’ ambient il.lustrat de Roma. Cenacles i associacions”, EMBLECAT, Estudis de la Imatge, Art i Societat, 5: 139-162 [en línea]. https://raco.cat/index.php/EMBLECAT/article/view/318800.
GARCÍA SÁNCHEZ, L. (1993). “La ornamentación de la Casa Lonja de Barcelona con motivo de la visita real de Carlos IV en 1802: lectura iconológica de las esculturas realizadas para la ocasión”. En Actas del VIII CEHA, Mérida: Editora Regional de Extremadura, vol. II, 701-09.
GARCÍA SÁNCHEZ, L. (1998). Arte, fiestas y manifestaciones efímeras: la visita a Barcelona de Carlos IV en 1802. Tesis doctoral [en línea]. http://hdl.handle.net/10803/22655
GARCÍA SÁNCHEZ, L. (2018). ”Sculpture à regarder, sculpture a interpréter, sculpture à admirer. La décoration de la Chambre de commerce de Barcelone”, Sculptures. Études sur la sculpture (XIX-Xxè siècle), 5 : 14-20.
JORDÁN DE URRÍES DE LA COLINA, J. (1995) a. José Nicolás de Azara, promotor de las artes. Universidad Complutense de Madrid, tesis doctoral inédita.
JORDÁN DE URRÍES DE LA COLINA, J. (1995) b, “La Galería de estatuas de la Casa del Labrador de Aranjuez. Antonio Canova y los escultores pensionados en Roma”, Archivo Español de Arte, LXVIII, 274: 31-44.
JORDÁN DE URRÍES DE LA COLINA, J. (2000), “El diplomático José Nicolás de Azara, protector de las bellas artes y de las letras”, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, LXXXI: 61-87.
MARÉS DEULOVOL, F. (1964). Dos siglos de enseñanza artística en el Principado. La Junta Particular de Comercio, Escuela Gratuita de Diseño, Academia Provincial de Bellas Artes. Barcelona: Cámara Oficial de Comercio, Industria y Navegación.
MARTINELL, C. (1951). La Escuela de la Lonja en la vida artística barcelonesa. Barcelona: Escuela de Artes y Oficios artísticos.
RIERA MORA, A. (1994). La formació dels escultors catalans: l’ ensenyament de l’ Escola Gratuïta de Dibuix i els pensionats a Madrid i Roma (1775-1815). Universidad de Barcelona, tesis doctoral inédita.
RODRÍGUEZ SAMANIEGO, C. (2013), “Nuevos datos entorno al escultor Josep Bover i Mas (1802-1866)”, Archivo Español de Arte, LXXXVI, 344: 331-44.
RUIZ ORTEGA, M. (1999). La Escuela Gratuita de Diseño de Barcelona, 1775-1808. Barcelona: Biblioteca de Catalunya.
RUIZ PABLO, A. (1919). Historia de la Real Junta Particular de Comercio de Barcelona (1758 a 1847). Barcelona, Henrich y Cia.
SUBIRANA REBULL, R. Mª. (1989). Pasqual Pere Moles i Corones. Barcelona: Biblioteca de Catalunya.
SUBIRANA REBULL, R. Mª. (2003). “Academicime versus Neoclasicisme a l’ Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona”, Pedralbes, Revista d’ Història Moderna, 23: 651-66.
TRIADÓ TUR, J.R. (1998).”La escultura de la Il.lustració”. En Art de Catalunya. Ars Cataloniae. Barral i Altet, X. (ed.). Barcelona: Ed. L’ Isard, vol. 7, 45-75.
SAZATORNIL RUIZ, L.; JIMENO, Fr. (2014). El arte español entre Roma y París (siglos XVIII y XIX). Intercambios artísticos y circulación de modelos. Madrid: Casa de Velázquez.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.