Itineraries in the Plaster Collection of the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon

Keywords: plaster, collection, heritage, conservation, restoration, Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon

Abstract

The plaster collection of the former Academy of Fine Arts of Lisbon, today the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon currently has three essential aspects: a field of memory and history of the educational establishment itself; a repository of didactic material that students still use today to draw, paint or sculpt; and a field linked to conservation and restoration, in which the collection itself has been studied, recovered and conserved by the students of this faculty over the last decade. If the first aspect is fundamental, the second can be important and the last is essential, as a way of preserving and studying the collection. The plaster collection in its multiple polysemy can be understood as a landscape, in which itineraries, paths, and physical and mental journeys can be created; routes, departing but arriving unknown, which this article proposes to carry out.

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Author Biographies

Eduardo Duarte, Faculdade de Belas-Artes (Lisboa) Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA)

Licenciado em Design de Equipamento pela Escola Superior de Belas-Artes de Lisboa (1990); Mestre em História da Arte pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa com a dissertação: Carlos Amarante e o Final do Classicismo (1997); Doutor em Ciências da Arte pela Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa com a tese: Desenho Romântico Português. Cinco Artistas Desenham em Sintra (2007).
Participou no XXXVI Corso Internazionale sull’Architettura di Andrea Palladio (1994) e em congressos, colóquios e seminários em Portugal, França e Brasil. Algumas Publicações: Carlos Amarante (1748-1815) e o Final do Classicismo. Porto: Faculdade de Arquitetura da Universidade do Porto, 2000; A Escultura na Primeira República. Coleção A República das Artes. Vol. 4. Conceção e Coordenação de Rui Vieira Nery. Lisboa: Tugaland, 2010; Artigos nas revistas e dicionários: Claro/Escuro; Monumentos; Arte Teoria; The Dictionary of Art London: Macmillan Publishers/New York: Grove; Dicionário de Escultura Portuguesa, etc.
Professor Auxiliar de Ciências da Arte e do Património na Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, Diretor do Departamento de Ciências da Arte e do Património na Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa e Membro Integrado do Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA).
Áreas de investigação: Escultura, Desenho; Arquitetura e Tratadística dos séculos XVI-XVIII; Ensino das Artes Plásticas.

Marta Frade, Faculdade de Belas-Artes (Lisboa) Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA)

Iniciou a sua formação na Escola Profissional de Recuperação do Património de Sintra em 1997, onde cultivou o seu interesse pelo património em gesso. Este material acabou por ser de extrema importância na sua carreira académica. Em 2005, concluiu a licenciatura em Conservação e Restauro no Instituto Politécnico de Tomar. Desde 2011, é Professora Convidada da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa. Terminou o seu doutoramento com uma tese sobre Conservação e Restauro de Escultura em gesso, em 2018.

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Published
2023-06-21
How to Cite
Duarte, E., & Frade, M. (2023). Itineraries in the Plaster Collection of the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon. Ge-Conservacion, 23(1), 100-109. https://doi.org/10.37558/gec.v23i1.1225