Artistic intention, conservation and mutation in the current artwork: an hermeneutical approach

  • Rosario Llamas-Pacheco Universidad Politécnica de Valencia
Keywords: conservation, contemporary art, artistic intention, interpretation, ruin, documentation

Abstract

The discipline of conservation and restoration of contemporary art usually uses the concept of artistic intention. The study of this intention is the first step in any conservation intervention in a work of contemporary art. However, the significance of this concept may vary from one discipline to another. This article presents a study of the importance of the role of the artist in the hermeneutical process of interpretation of the work, emphasizing the moderate intentionalism as a theory that can help conservators in the decision making process. At the same time, reflect on the needs of the documentation of contemporary art work, approaching the different ontological categories generated by passage of time on the work, and this, from the acceptance of ruin and death of the work as part of their existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosario Llamas-Pacheco, Universidad Politécnica de Valencia

Es doctora en Bellas Artes y Profesora Titular del Departamento de Conservación y Restauración de Bienes Culturales. Es miembro del Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio de la Universidad Politécnica de Valencia. Ha impartido clase en diversas universidades, tanto en grado, como en máster y doctorado. Ha dirigido más de veinte tesis de máster y trabajos de investigación, así como varias tesis doctorales. En el ámbito de la gestión universitaria, ha sido directora académica del Máster en Conservación y Restauración de Bienes Culturales de la Universidad Politécnica de Valencia. Cuenta con una gran cantidad de publicaciones, tanto de tipo docente como investigador. Ha publicado en las revistas nacionales e internacionales más prestigiosas, y ha participado en gran cantidad de eventos relativos a la conservación y restauración del arte contemporáneo. Ha sido la investigadora responsable de diferentes proyectos de investigación. En la actualidad es la investigadora principal de un proyecto del Ministerio de Economía y Competitividad, dentro del Programa Estatal de Investigación Científica y Técnica de Excelencia.

References

BAL M. (2009): Conceptos viajeros en las Humanidades: una guía de viaje, Murcia: Cendeac.

BENJAMIN W. 82003): La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, México D.F., Itaca.

CASTRO SIXTO J. (2008): “El papel de la intención en la interpretación artística”, Revista de Filosofía, Vol. 33 Núm. 1: 139-159.
DAVIS, L. y HEUMAN, J. (2004): “Meaning matters: Collaborating with contemporary artist”, en Studies in Conservation, 49: sup2, 30-33.

DYKSTRA, STEVEN W. (1996): “The artist´s intention and the intentional fallacy in fine arts conservation”, en JAIC 35:197-218.

HIRSCH, E.D. (1976): The Aims of Interpretation, Chicago, University of Chicago Press.

HUMMELEN I. y SCHOLTE T. (2004): “Sharing Knowledge for the conservation of contemporary art: changing roles in a museum without walls” en Studies in Conservation, 49 sup2: 208-212.

HUYSSEN A. (2002): Presentes: los medios de comunicación, la política, la amnesia, en Global-local: democracia, memoria, identidades, Montevideo: Trilce, 217-237.

JERROLD, L. (1996): “Intention and interpretation in Literature”, en J. Levinson, The Pleasures of Aesthetics, Ithaca, N.Y. Cornell University Press.

LLAMAS-PACHECO, R (2015): “El artista contemporáneo ante la transformación de su obra. El paso del tiempo y su efecto sobre la significación de la materia” en Arte, Individuo y Sociedad 27 (2), 211-228.

MARTORE, P. (2014): “Parasites of the Glory” en CeROArt [en línea], 9/2014, puesto en línea el 22 de enero de 2014, consultado el 2 de febrero de 2016. URL: http://ceroart.revues.org/3768.

NORA P. (dir.), (1984-1992): Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard.

PÉREZ CARREÑO, F. (2001): “Institución-arte e intencionalidad artísitca” en Enrahonar 32/33, pp. 151-167

WIMSATT, W.K. y M. BEARDSLEY (1954): “The Intentional Fallacy”, recogido en The Verbal Icon: Studies in the Meaning of Poetry, Lexington: U. of Kentucky Press.

RODRÍGUEZ GARCÍA, M. (2012): “Conservación y metafísica realizada”, en Actas de las 13 Jornadas de Conservación de Arte Contemporáneo, Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 259-266.

VECCO M. (2010): “A definition of cultural heritage” en Journal of cultural heritage, 11: 321-324.

WOLLHEIM R.: “Criticism as Retrieval” en A. Neill y A. Ridley (eds.), Philosophy of Art: Readings Ancient and Modern, Boston, McGraw-Hill, pp. 404-414
Published
2017-12-16
How to Cite
Llamas-Pacheco, R. (2017). Artistic intention, conservation and mutation in the current artwork: an hermeneutical approach. Ge-Conservacion, 12, 45-54. https://doi.org/10.37558/gec.v12i0.348