Belleza de lo mundano en arte y arquitectura
Abstract
A lo largo del siglo XX ha emergido un tipo de belleza singular en el campo del arte: lo mundano. El arte contemporáneo muestra que los objetos y situaciones cotidianos tienen una trascendencia estética. Pero la arquitectura parece no prestar atención por estas cuestiones. Y lo que es más, las rechaza y evita. Ni el proceso de diseño ni las imágenes finales de la obra enseñan la presencia de lo mundano. Afortunadamente, hay ejemplos con los que investigar en la presencia de lo ordinario en arquitectura. Los ejemplos considerados son Morning Cleaning, Mies van der Rohe Foundation, Barcelona (Jeff Wall, 1999), la intervención Phantom, Mies as Rendered Society (Andrés Jaque, 2012) y el documental Koolhaas Houselife (Ila Bêka y Louise Lemoine, 2008). Examinar el valor visual y espacial de estas obras permite situar las cosas y acciones ordinarias como vía de experimentación y toma de nuevas posiciones. Es momento de que la arquitectura se replantee estos aspectos vivos propios de su entorno.
Downloads
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.