Una reflexión teórica sobre la documentación del arte contemporáneo: una propuesta para un protocolo cronológico

Keywords: conservation theory, contemporary art, documentation, protocol

Abstract

Contemporary artwork is a complex entity made up of several superimposed planes: the material plane, the conceptual plane and the biographical plane. The need to apprehend the entity, determining where its substantial attributes lie, those that determine its consistency and constitute both, its essence and its specificity, is the objective of the documentation.
This article proposes a documentation protocol that collects, from an empirical and useful perspective, the order in which the different actions of the contemporary art conservator should be documented. This protocol must analyse the different planes of which the artworks consist; it must apply an updated decision-making model and prioritise the relative importance of the material and immaterial constituents of the artworks. It must also include the documentation of the intervention process itself. The order and the tools to achieve it are analyzed in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosario Llamas-Pacheco, Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio de la Universidad Politécnica

Es doctora en Bellas Artes. Es miembro del Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio de la Universidad Politécnica de Valencia. Ha impartido clase en diversas universidades, tanto en grado, como en máster y doctorado. Ha dirigido más de veinte tesis de máster y trabajos de investigación, así como varias tesis doctorales. En el ámbito de la gestión universitaria, ha sido directora académica del Máster en Conservación y Restauración de Bienes Culturales de la Universidad Politécnica de Valencia.
Cuenta con una gran cantidad de publicaciones, tanto de tipo docente como investigador. Ha publicado en las revistas nacionales e internacionales más prestigiosas, y ha participado en gran cantidad de eventos relativos a la conservación y restauración del arte contemporáneo. Ha sido la investigadora responsable de diferentes proyectos de investigación.

References

ALTHÖFER, H. (2003). Restauración de pintura contemporánea. Tendencias, materiales, técnica. Madrid: Akal.

BRANDI, C. (2002). Teoría de la restauración. Madrid: Alianza Editorial.

CAPONI, G. (2018). “Esencia e identidad en Filosofía de la Taxonomía.” Culturas Científicas 1 (2): 1–15

DANTO, A. (1989). “Interprétation et Identification”, La transfiguration du banal: Une philosophie de l’art, trad. de Claude Hary-Schaeffer, Paris: Editions du Seuil, 195-196.

EL INDEPENDIENTE. (2021). “Colectivos vecinales cubren la pintura negra del mural de Ciudad Lineal con rostros de mujeres”, Disponible en: https://www.elindependiente.com/espana/2021/03/08/el-mural-feminista-de-ciudad-lineal-aparece-vandalizado-en-el-8m/ [Accessed in 25-05-2021].

FERRATER MORA, J. (1975b). Diccionario de la filosofía. Buenos Aires: Sudamericana.

GONZÁLEZ-VARAS, I. (2008). Conservación de Bienes Cculturales. Teoría, historia, principios y normas. Madrid: Ediciones Cátedra, 40.

HEYDENREICH, G. (2011). “Documentation of Change — Change of Documentation.” in Inside Installations. Theory and Practice in the Care of Complex Artworks, ed. Scholte, T. and Wharton, G., Amsterdam: Amsterdam University Press, 155-171.

HEYDENREICH, G.; FISCHER, A.; GIEBELER, J.; SARTORIUS, A. (2019). “The Decision-Making Model for Contemporary Art Conservation and Presentation”, Colonia: Cologne Institute of Conservation Sciences / TH Köln.

IRVIN, S. (2005). “Interprétation et description d’une oeuvre d’art”, Philosophiques, 32(1): 135–148. https://id.erudit.org/iderudit/011067ar [Accessed in 2019-12-16].

IRVIN, S. (2006). “Museums and the shaping of contemporary artworks”, Museum Management and Curatorship 21: 143–156.

LOCKE, J. (2002). Compendio del ensayo sobre el entendimiento humano. Madrid: Alianza Editorial.

LLAMAS, R. (2014). Arte contemporáneo y restauración. O cómo investigar entre lo material, lo esencial y lo simbólico. Madrid, Tecnos.

LLAMAS, R. (2020). “Some Theory for the Conservation of Contemporary Art”, Studies in Conservation, https://doi.org /10.1080/00393630.2020.1733790

MARTORE, P. (2009). “The Contemporary Artwork Between Meaning and Cultural Identity.” CeROArt, 4. https://doi.org /10.4000/ceroart.1287.

MOSCOVICI, S. (2001). Social representations. New York: Ed. Gerard Duveen, New York University Press.

MUÑOZ, S. (2003). Teoría contemporánea de la restauración. Madrid: Editorial Síntesis, 84-86.

PEREIRA, H. (2017). “Conservation in an era of participation”, Journal of the Institute of Conservation, 40(2): 97-104. https://doi.org/10.1080/19455224.2017.1319872.

STIGTER, S. (2016). “Autoethnography as a New Approach in Conservation”, Studies in Conservation 61(sup.2): 227-232. https://doi.org/10.1080/00393630.2016.1183104

STIGTER, S. (2017). “A behaviour index for complex artworks: A conceptual tool for contemporary art Conservation”, In J. Bridgland (Ed.), ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints: Copenhagen, 4–8 September 2017 [0910] Paris: ICOM-CC.

SOUSA, M.; LLAMAS, R. (2016). “Values, ideas, and practices in social representation of the subject: A posible dialogue between artist and conservator on Contemporary art”, Studies in Conservation, 61(sup2): 263-264. https://doi.org/10.1080/00393630.2016.1181898

SZMELTER, I. (2013). “New Values of Cultural Heritage and the Need for a New Paradigm Regarding its Some Theory For The Conservation Of Contemporary Art 11 Care.” CeROArt [Online], https://doi.org/10.40 00/ceroart.3647

VAN DE VALL, R; HÖLLING, H.; SCHOLTE, T.; STIGTER, S. (2011). Reflections on a biographical approach to Contemporary art Conservation, ICOM-CC 1 th Triennial Conference Preprints: Lisbon, 4–8 September 2011 [0910] Paris: ICOM-CC.

VAN SAAZE, V. (2013). Installation Art and the Museum. Presentation and Conservation of Changing Artworks, Amsterdam: Amsterdam University Press.

VAN SAAZE, V. (2014). “In the absence of documentation. Remembering Tino Sehgal´s constructed situations” in ed. Almeida, L.; Macedo, R.; Heydenreich, G., Performing documentation in the Conservation of Contemporary art, Lisboa: Instituto da Historia de Arte.

VAN DE VALL, R; HÖLLING, H.; SCHOLTE, T.; STIGTER, S. (2011). “Reflections on a biographical approach to Contemporary art Conservation”, Lisbon: ICOM-CC: 16th Triennial Conference, 19-23 September.

VAN DE VALL, R. (2017). “Documentando dilemas. Sobre la relevancia de los casos éticamente ambiguos.” Sin Objeto, 00: 83–100. https://doi.org/10.18239/sinobj_2017.00.05.

VERBEECK, M. (2019). “De l’intention de l’artiste à l’effet de l’œuvre. Changer l’approche en conservation?” CeROArt. https://doi.org/10.4000/ceroart.602

VOS, A. (2006). The philosophy of John Duns Scotus. Norfolk: Ed. Edinburg University Press, 412.

WHARTON, G. (2013). “Dynamics of participatory conservation: The Kamehameha I sculpture Project”, Journal of the American Institute for Conservation 47(3): 159–173. https://doi.org/10.1179/019713608804539592

WHARTON, G. (2015). “Public access In the age of documented art”, Revista de História da Arte (4), 180-191.

Published
2022-03-30
How to Cite
Llamas-Pacheco, R. (2022). Una reflexión teórica sobre la documentación del arte contemporáneo: una propuesta para un protocolo cronológico. Ge-Conservacion, 21(1), 152-164. https://doi.org/10.37558/gec.v21i1.813