Factores de alteración del retablo en madera policromada; una propuesta de terminología y clasificación
Abstract
Describing under scientific methodology the “state of preservation” of an altarpiece in polychrome wood, putting it in relation to the risks to which it is subjected, requires prior a justified classification of those units that we call “causes” or “deterioration agents” in a concrete and organized way. This involves identifying, ordering and describing the origin of the damage manifested on the work, which have been generated in a continuous process in the time in which a high number of variables, related to each other in an articulated and complex way, take sides.
Based on the previous work, we present a critical review of the subject, proposing a new classification of the deterioration agents that have an impact on this type of works
Downloads
References
AENOR (2012). UNE-ES 15898; Conservación del patrimonio cultural; Principales términos generales y definiciones. Madrid: AENOR.
AENOR. (2011). UNE-ES 15757; Conservación del patrimonio cultural; Especificaciones de temperatura y humedad relativa para limitar los daños mecánicos causados por el clima a los materiales orgánicos higroscópicos. Madrid: AENOR.
ALONSO, F.J., ORDAZ, J., ESBERT, R. Mª. (2013). “Indicadores del deterioro en los materiales pétreos de edificación: Clasificación y análisis de los daños”. En Proyecto COREMANS: Criterios de intervención en materiales pétreos. Madrid: Instituto Patrimonio Cultural de España (I.P.C.E.): 111.
BAGLIONI, R., GONZÁLEZ LÓPEZ, Mª J. (2003) “La Conservación de la Escultura Policromada”. En Artes y Artesanías de la Semana Santa Andaluza (volumen 3, la Imaginería Procesional). Santander: Ed. Tartessos: 72-98.
BASILE, G. (1999). Edifici storici di culto decorazioni, arredi: Guida alla manutenzione. Roma: Edizioni de Luca.
CAMA, J. (2006). “Un patrimonio cultural que sigue vivo. La teoría de la restauración como marco de referencia para la definición de una metodología de intervención en retablos”. En Metodología para la Conservación de Retablos de madera policromada: Seminario Internacional organizado por la Getty Conservation Institute y el Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico Sevilla, mayo 2002. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura, 2006: 14-19.
C.O.A.S., F.I.D.A.S. (2005). Protocolo de Inspección Técnica de Edificaciones. Sevilla: Colegio Oficial de Arquitectos de Sevilla/ Fundación para la investigación y difusión de la arquitectura en Sevilla.
FERNÁNDEZ PARDO, F. (2007). Dispersión y destrucción del patrimonio artístico español. Madrid: Fundación Universitaria Española.
GARCÍA FERNÁNDEZ, I. Mª (2013). La Conservación Preventiva de Bienes Culturales. Madrid: Alianza Editorial.
GONZÁLEZ LÓPEZ, Mª J. (2005). “Técnica y problemática de los retablos en madera policromada. Pautas para establecer una metodología de estudio para su conocimiento e intervención”. En Actas de las IV Jornadas de Protección del Patrimonio Histórico. Écija, Asociación de Amigos de Écija: 151-294.
I.A.P.H. Activos Digitales IAPH; Proyectos y actuaciones para la conservación en bienes culturales https://repositorio.iaph.es/handle/11532/162076 [consulta 13/05/2020].
I.I.C. (https://www.canada.ca/en/conservation-institute.html) Agent of Deterioration: Dissociation (R. Robert Waller; Paisley S. Cato, s/f). Disponible en: https://www.canada.ca/en/conservation-institute/services/agents-deterioration/dissociation.html [consulta 13/05/2020].
INSTITUTO GEOGRÁFICO NACIONAL Información sísmica http://www.ign.es/web/ign/portal/sis-area-sismicidad [consulta 13/05/2020].
I.P.C.E. (2017). Proyecto COREMANS. Criterios de intervención en retablos y escultura policromada [en línea] Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes, Secretaría General Técnica, Subdirección General de Documentación y Publicación. Disponible en https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=15896C [consulta 13/05/2020].
I.P.C.E. (2017). Plan Nacional de Conservación Preventiva. [en línea]. Madrid: I.P.C.E. Disponible en http://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/dam/jcr:30080f76-742a-407a-a5aa-1696b79f25ae/10-maquetado-conservacion-preventiva.pdf [consulta 13/05/2020].
I.P.C.E. (2015). Plan Nacional de Riesgos y Emergencias del Patrimonio Cultural [en línea]. Madrid: I.P.C.E. Disponible en http://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/dam/jcr:7271e79b-5637-4cff-8a51-9baf9aedadc5/13-maquetado-emergencias.pdf [consulta 13/05/2020].
I.P.C.E. Archivo del Instituto del Patrimonio Cultural de España http://catalogos.mecd.es/opac/index [consulta 13/05/2020].
MARINO, L. (coord.) (2003). Dizionario di restauro archeologico. Firenze: Alinea.
MICHALSKI, S. (2006). Preservación de las colecciones en Cómo administrar un museo: Manual Práctico. I.C.O.M.
NICOLAUS, K. (1999). Manual de restauración de cuadros. Colonia (Alemania): Könemann.
PLAZAS, Mª C. (2011). Conservación preventiva en un museo; Nociones básicas. Bogotá: Museo Nacional de Colombia.
PLENDERLEITH, H. J. (1967, 1956). La conservación de antigüedades y obras de arte. Madrid: Instituto Central de Conservación y Restauración de Obras de Arte, Arqueología y Etnología.
THOMSON, G. (1998). El museo y su entorno. Madrid: Akal.
U.N.E.S.C.O. (2014). Gestión del riesgo de desastres para el Patrimonio Cultural [Recurso electrónico]. Paris: UNESCO, ICCROM, ICOMOS y UICN. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002281/228134s.pdf [consulta 23/4/2018].
VALGAÑON, V. (2008). Biología aplicada a la conservación y restauración. Madrid: Síntesis.
VATICANO. Instrucción general del Misal romano (Ed. español) [en línea] [Consulta 15/01/2018]. Disponible en: http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccdds/documents/rc_con_ccdds_doc_20030317_ordinamento-messale_sp.html
VILLARQUIDE, A. (2005). La pintura sobre tela II: alteraciones, materiales y tratamientos de restauración. San Sebastián: Nerea, D.L.
WARD, P. (1992). La conservación del patrimonio: carrera contra reloj. California: The Getty Conservation Institute.
WEYER, A; ROIG, P.; POP, D. et al. (2015). EwaGlos, European Illustrated Glossary of Conservation Terms for Wall Paintings and Architectural Surfaces. Petersberg: Michael Imhof Verlag.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.